آموزش وردپرس
خانه / دبیرخانه ها / آموزش / مواظب دوچرخه سواران باشید!

مواظب دوچرخه سواران باشید!

به مناسبت ۲۸ آبان ۱۳۹۶ ” روز جهانی قربانیان حوادث ترافیک جاده ای ” و توصیه هایی که رانندگان خودرو بر آن پایبند باشند.

Banner-2

۱۹ نوامبر برابر با ۲۸ آبان هرسال از سوی سازمان ملل متحد بنام “روز جهانی قربانیان حوادث ترافیک جاده ای ” نامگذاری شده است . در این ایام از سوی انجمن های مرتبط بخصوص سازمان هایی که در راستای ترویج و توسعه ی حمل و نقل سبز فعالیت می کنند ، برنامه هایی در راستای این روز برای گرامیداشت یاد و خاطره ی قربانیان “حوادث ترافیک جاده ای ” برگزار خواهند کرد. و علت هایی که موجب “ضرب و شتم و قربانی شدن رانندگان ، سرنشینان ، موتور سواران ، دوچرخه سواران و عابران پیاده خواهد شد ، مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.

منظور از گرامیداشت ” روز جهانی قربانیان حوادث ترافیک جاده ای ” تنها برای مدت و دهه ی خاصی نیست ، بلکه روزی است برای آشکار ساختن محدودیتها و وضعیت تمامی مواردی که می تواند برای رخ دادن و زمینه سازی حوادث ترافیکی حال با “مجروحیت و یا قربانی شدن ” ارتباط دارد . اتفاق بیفتد .  برخی از حادثه های ترافیکی ” ناگهانی ” و برخی دیگر نیز از روی ” آگاه بودن” شخص راننده رخ خواهد داد . تمامی انسانها خواه یا ناخواسته دچار اتفاق بصورت ناگهانی خواهند شد. اما متاسفانه افراد آگاه برخی مواقع خود را دچار اتفاق و حادثه خواهند انداخت و هیچ ارتباطی به حرفه ای بودن و داشتن گواهینامه ی رانندگی وجود ندارد. همیشه انسان دانا خود را برای همه چیز آماده می کند و در بستر مشکلات فکری در حین رانندگی تنها به فکر رانندگی و کنترل جاده برای امنیت خود و سر نشینانش تا مقصد  ممکن خواهد پرداخت و تمامی حوادثی که قرار است برای او در ترافیک پیش آید ، همه را تحت نظر خواهد گرفت .

جاده و امکاناتی که برای نقلیه توسط راننده مورد استفاده قرار می گیرد همه می تواند غیر استاندارد باشد ، اما رانندگان بایستی با حرفه ی رانندگی خود همه ی آن موارد را درک نمایند و بصورت احتیاط و اطمینان با آن مواجه شوند . برخی از جاده های شهری و بین شهری حتی امکان رانندگی مطمئن در آن وجود ندارد که با رعایت و رانندگی احیاط ، می توانیم نیمی از خطرات جانی را در ترافیک جاده ای کاهش دهیم.

جوانان ما بنابه شور و اشتیاق کاذبی که در روحیه ی آنها هست ، متاسفانه در حین رانندگی همان شور و اشتیاق خود را مورد استفاده قرار خواهند  داد و محدودیتهای جاده ای و سطح فرهنگ ترافیکی جاده ها را بنابه وضع موجود در نظر نخواهند گرفت که هیمن امر نه تنها موجب ” قربانی شدن خود و دیگران خواهد شد ، بلکه بازماندگان و خانواده ها را با این عمل تا ابد داغدیده خواهند کرد.

رانندگی و استفاده از امکانات نقلیه  تنها به آموزش نکاتهای ترافیکی و رانندگی وابسته نیست بلکه به ترویج فرهنگ رانندگی نیز مرتبط خواهد بود. اگر فرهنگ استفاده از امکانات نقلیه در میان مردم تفکیک و شناسایی نشوند و برای استفاده از آن امکانات بصورت صحیح و استاندارد روبرو نشویم  ، ممکن است حوادث ترافیکی در آینده افزایش چشمگیری را به خود داشته باشد.

انجمن دوچرخه سواری آشتی که در زمینه ی حمل و نقل عمومی فعالیت می نماید ، خواستار بوده که عموم مردمی برای کاهش ترافیک و حوادث ناخواسته ی جاده ای که موجب ” مجروحی و قربانی شدن ” انسانها می شود ، بدین برنامه ی جهانی پایبند بوده و برای بهره وری از امکانات نقلیه ی خود  از همین امروز طبق دستورات جهانی ترافیک به شرح ذیل عمل نمایند؛

  • از خودروهای شخصی و محصر به فرد در حومه ی شهر خودداری کنید .
  • از امکانات مطمئن همانند ” مترو ، اتوبوس ، تاکسی ، و دوچرخه در حومه ی شهر بهره ور شوید.
  • در حین رانندگی از عابران پیاده بخصوص” کودکان ، زنان و سالخورده ها ” احتیاط کنید ، حتی اگر امکان دارد او را از خط عابر پیاده کمک کنید.
  • در جاده و خیابانهایی که سبقت مناسب برای آن تعریف شده عمل کنید ، حتی اگر امکان دارد از سرعت معین برای کاهش احتمال حوادث ، کاهش دهید.
  • کمربند ایمنی را برای خود و سرنشینان اجبار سازید.
  • از تماس با گوشی و مکالمات با دیگران در حین رانندگی خودداری کنید.
  • از دوچرخه سوارانی که همسو باشما حرکت میکنند به فاصله ی حداقل ۲۰۰ متر از طرف شاگرد فاصله بگیرید.
  • کسانی که مدعی به سبفت گرفتن با شما را دارند ، به آنها احترام بگذارید و راه را برای آنها باز بگذارید.
  • در حین بارش باران و برف ، سرعت خود را کاهش دهید و زنجیر چرخ را در شرایط  بحرانی برف و یخبندان آماده سازید .
  • از اضافه شدن به سرنشینان استاندارد یک خودروی سواری و یا مسافربری خودداری نمائید.
  • از اضافه شدن سرنشین اضافی در حین موتور سواری خودداری نمائید.
  • در حین دوچرخه سواری از نشستن افراد بر روی تنه و ترکبند دوچرخه خودداری کنید.
  • در حین دوچرخه سواری حتما از کلاه ایمنی بخصوص کاور ترافیکی استفاده کنید .
  • در حین موتور سواری حتما از کلاه ایمنی استفاده کنید
  • از حرکات نمایشی و سبقت غیر مجاز به منظور کرس بستن و مسابقه  در جاده ها با هر نوع وسیله ی نقلیه خودداری نمائید.
  • به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی احترام قائل شوید ، تا همگان در امنیت و آرامش زندگی کنند.

انجمن دوچرخه سواری آشتی به مناسبت ۱۹ نوامبر ۲۰۱۷ برابر با ۲۸ آبان ۱۳۹۶ مصادف با  “روز جهانی قربانیان حوادث ترافیک جاده ای ” اعلام می دارد که زندگی زیباتر از ” رسیدن به اهداف ،  مقصد ممکن ،  تفریحات لحظه ای ، امکانات و سرمایه های مادی ” است. برای کاهش ترافیک جاده ای و حوادث جاده ای کاری کنیم که با احتیاط وارد عمل شویم  و رانندگی را با عشق و علاقه آغاز کنیم نه با غرور و تکبر و احساس!

همانطور که مطلعیم بغیر از اتفاق و رویداد های تلخ رانندگی که موجب مجروحی و قربانی شدن صدها و هزاران نفر انسان در سال خواهد شد ،  در این میان فرهنگ استفاده از دوچرخه سواری در محورهای ترافیکی ” حال با برخورد اتومبیل ها و یا برخورد به زمین یا شیئی ” محروم نبوده و جزئی از فرهنگ ترافیک و حمل و نقل محسوب شده و  موجب مجروحی و قربانی شدن هزارها تن دوچرخه سوار در جهان شده است .

متاسفانه فرهنگ استفاده از دوچرخه سواری در برخی از نقاط مختلف جهان اللخصوص ” کشورهای آسیایی خاورمیانه و به ویژه ایران ” جایگاه چندان رسمیتی به خود نداشته است و همیشه این فرهنگ در بستر ” تفریح و مسابقات رقابتی ” قرار گرفته است . اما امروزه خوشبختانه این ” ورزش و تفریح” کم کم در سراسر کشور بصورت فرهنگ عمومی توسط اقشار مردمی ” زنان و مردان” در حال توسعه است و مردم این وسیله را بصورت اجباری به بهانه های ” تامین سلامتی و کاهش آلاینده ها و ترافیک” مورد استفاده ی روزانه ی خود در حومه ی  شهر قرار می دهند . و  گفتنی است که تابحال از مقررات ترافیکی مختص به خود و لاین ویژه برای رفت و آمد دوچرخه سواران در حومه ی شهر محروم هستند!

انجمن دوچرخه سواری آشتی در ۲۹  آبان یاد و خاطره ی تمامی جانباختگان حوادث ترافیک جاده ای بخصوص همرکابانی که در این راه قربانی شدند ، را گرامی میدارد و تسلیت خود را به خانواده ی داغدیدگان آن حوادث اعلام می دارد . صبوری و شادمانی را برای بازماندگان آنان و خانواده های قربانیان را  از ایزد منان خواستاریم .

بنام تمامی همرکابان و علاقمندان به فرهنگ دوچرخه سواری از مسئولین سازمان حمل و نقل همگانی وزارت کشور  ، سازمان ترافیک و پلیس ناجا  و مسئولین شهر سازی خواستاریم که فرهنگ دوچرخه سواری را به رسمیت شناخته و بعنوان جزئی مهم در فرهنگ ترافیک کشور قلمداد نمایند. توجه به دوچرخه سواران و فرهنگ دوچرخه سواری در حومه ی شهر امری ضروریست ، با ایجاد لاین دوچرخه سواری و به رسمیت شناختن آن نه تنها در کاهش ترافیک موثر بوده بلکه در کاهش حوادثات ترافیک جاده ای که موجب مجروحی و قربانی شدن دوچرخه سواران و رانندگان می شود بسیار موثر خواهد بود.

دانلود پوستر  روز جهانی ” قربانیان حوادث ترافیک جاده ای ” به سه زبان “کوردی ، فارسی ، انگلیسی” 

1000014

برای دانلود پوسترهای بصورت فایل PDF “روز جهانی قربانیان حوادث ترافیک جاده ای ” بر روی تصویر فوق و یا لینک دانلود کلیک کنید . حجم فایل ” ۲ مگابایت”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *