آموزش وردپرس
خانه / دبیرخانه ها / آموزش / روز جهانی دیابت و آینده ی سالم

روز جهانی دیابت و آینده ی سالم

۲۳ آبان هر ساله مصادف است با روز جهانی دیابت ، پیام انجمن دوچرخه سواری آشتی در این مناسبت 

Site

هر ساله ۲۳ آبان برابر با ۱۴ نوامبر توسط فدراسیون جهانی دیابت (IDF) ، روز جهانی دیابت نامگذاری شده است و توسط این فدراسیون برنامه هایی جهت آگاهسازی مردمی با همکاری سازمانهای مردم نهاد و مرتبط در هر ۵ قاره ی جهان با انجام برنامه هایی همچون ” کارناوال همگانی فرهنگ دوچرخه سواری و پیاده روی ، مسابقات شنا و فستیوالهای رقص و شادی برگزار خواهد شد. روز جهانی دیابت هر ساله با پیامی خاص برای پیشگیری از این بیماری کشنده و مضر توسط این فدراسیون (IDF) اعلام خواهد شد. بیماری دیابت یا “بیماری قند خون” جزء بیماریهای خاص محسوب می شود  ، یعنی بیماری دیابت می تواند  دائمی باشد. گفتنی است که اگر برای مهار و پیشگیری از آن اقدام نشود ، می تواند در آینده برای سلامتی خطر ساز باشد و باعث از دست دادن اعضای مهم بدن انسان شود .

دبیرخانه ی توسعه و ترویج انجمن دوچرخه سواری آشتی (ادآ) ۲۳ آبان ۱۳۹۶ که مصادف است با “روز جهانی دیابت” ، این روز را بعنوان روز شفا بخش و بهبودی هر چه بهتر و بیشتر سلامتی تمام بیماران دیابتی را عنوان می دارد و از تمامی کسانی که مبتلا به دیابت هستند و کسانی که می خواهند بهتر این بیماری را بشناسند ، حتما به مراکز های تخصصی و پرشکی جهت تشخیص آن اقدام بعمل نمایند ، تا از سلامتی کامل خود با خبر شوند . با اقدامتان در این راستا خدایی نه خواسته ” اگر دچار به دیابت شده باشید ، می توانید آن را از طریق روش های  مختلف ” تحرکی ، تفریحی ، ورزشی و هنری” مهار نمائید.

فدراسیون جهانی دیابت  ۱۴ی نوامبر ۲۰۱۷ را با پیام ” آینده سالم ، حق ماست “ عنوان نموده است. که منظور از پیام ذکر شده به منظور آگاهسازی زنان باردار و مبتلا به دیابت می باشد ، اگر خود را در برابر دیابت حفظ نکنند  ، ممکن است نوزاد متولد شده از همان بدو تولدش دچار به دیابت شود  و افزود که از هر ۱۰ زن در جهان ۱ نفر مبتلا به دیابت خواهد شد. که  بایستی سازمانهای مربوطه برای آموزش توصیه ها حتی در روستاها و مناطق محروم برای پیشگیری از دیابت اقدام بعمل نمایند.

فدراسیون جهانی دیابت (IDF) شیوه و روشهای آسان و مهمی را برای کنترل و مهار دیابت پیشنهاد نموده است که با انجام آن روشها دیگر از بالا رفتن قند خون و پایین آمد آن می تواند موثر باشد ، که روش های ممکن برای مهارساز آن شامل ؛ ۱- دوچرخه سواری بعنوان نقلیه ی همیشگی ۲- شنا کردن ۳- گوش دادن به موسقی و رقص کردن ۴- پیاده روی آهسته و پایدار 

انجام و طبعیت از روشهای فوق می تواند بسیار موثر باشد که با تجربه های پی در پی ، بیماران دیابتی در این راستا توانسته اند بسیار جدی بیماری دیابت را کنترل کنند . بیماری دیابت سن و سال را نمی شناسد ، مرز و محدوده را نمی شناسد ، اگر برای این بیماری اقدام جدی صورت نگیرد باعث زجر جسمی و روحی در سلامت انسانی خواهد شد و بیمار را قربانی خود خواهد ساخت .

نیاز است که برای آگاهی بیشتر و فراگیری نکاتهای مهم برای کنترل آن در سمینارهای مربوط به آن بیماری مشارکت نمود و توصیه ها را بصورت جدی فرا گرفت . توصیه ی ما بعنوان همرکابان حوزه ی سلامت این است که همه ی ما وظیفه داریم سالم بوده و در خانواده و جامعه ای سالم بصورت پایدار زندگی کنیم . از همین حالا برای کنترل و پیشگری از دیابت  ” تحرک سالم و بدون آلاینده ” را بعنوان  حمل و نقل در حومه ی شهر بکار گیریم . فرهنگ استفاده از دوچرخه ، یکی از راه هایی است که می تواند بر بیماری دیابت غلبه کند و وسیله ای باشد برای آسانتر نمودن حمل و نقل ” از خانه ی خود تا محل کار و حومه ی بازار “

تحرک سالم جزء مهمی است برای پایداری زندگی سالم و جامعه ی سالم . نیاز است که بصورت جدی دیگران و اطرافیانمان را برای پیشگری از دیابت آگاه سازیم و آنان را  به حفاظت از سلامت خود و جامعه ی سالم فرا خوانیم .

دانلود پوسترهای ترویجی با ۳ زبان ” کوردی ، فارسی و انگلیسی” با موضوع دیابت و بهره گیری از فرهنگ همرکابی

Banner

دانلود فایل پوسترها در سایز A3 بصورت کلی و با ۳ زبان ” کوردی ، فارسی و انگلیسی ” توسط دبیرخانه ی توسعه و ترویج انجمن دوچرخه سواری آشتی طراحی و در سایت مرجع ادآ  به اجرا گذاشته شده است . با کلیک بر روی تصویر فوق می تواند فایل PDF پوستر ها را در حجم ۵ مگابایت دانلود کنید .

  • دبیرخانه ی توسعه و ترویح انجمن دوجرخه سواری آستی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *