آموزش وردپرس
خانه / دبیرخانه ها / آموزش / به احترام مهمانان نوروزی از خودروهای منحصر به فرد جلوگیری کنیم!

به احترام مهمانان نوروزی از خودروهای منحصر به فرد جلوگیری کنیم!

در روزهای تعطیلی نوروز با همرکابی هم به استفاده از خودروهای شخصی جهت رفاه حال مهمانان نوروزی در حومه ی شهر پرهیز کنیم . 

IMG-20150812-WA0001

افزایش جمعیت روز افزون انسانها و  امکانات ماشینی و تحرکی تهدیدات بزرگی را برای “محیط زیست و سلامت انسانی” به وجود آورده است که آلاینده های ناشی از اتومبیلها و کارخانجات سهم بسیار بزرگی را در تخریب آندسته از ارزشها به وجود می آورد . و بر همین اساس وجود اشباع آن امکانات ماشینی منجر به مرگ و میر بسیاری از انسانها در جهان شده است . دبیرخانه توسعه و ترویج انجمن دوچرخه سواری آشتی در این راجب موضوع ” ایجاد تراکم بیش از حد ترافیک توسط همشهریان و فرهنگ استفاده از خدمات نقلیه ی (عمومی و منحصر به فرد) ” در حومه و خارج از شهر بنابه (شرایط بخصوص و الزامی ) را دنبال خواهد کرد.

تراکم بیش از حد ترافیک و پیامدهای ناشی از آن !

با وجود پیشرفت زمان طرحهای عمرانی كه براي ساخت و ساز شهرها صورت می گرفت ، خیابانها و کوچه ها از چندین دهه ی قبل تا به امروز کوچکتر از خیابان و کوچه های امروزی بودند . که در گذشته تعداد و افزایش مردم و امکانات ماشینی بیشتر از تعداد امروزی به چشم نمی رسید. خیابانها در زمانهای قدیم برای رفت و آمدها ، عمومی و مشترک بودند یعنی رفت آمدهایی بصورت “پیاده ، درشکه های اسب و دوچرخه ” که جای تاکسی و خدمات نقلیه ی امروزی را به انجام می رساند  . البته بصورت خصوصی اتومبیل هایی وجود داشتند اما در انحصار افرادهای ” دیپلمات ، سرمایه دار و مراکزهای دولتی ” قرار می گرفت .  شهر سازی خیابان و کوچه ها در آن زمان بدلیل تعداد اندک اتومبیلها الزامی نبوده که بزرگ و پهن باشد . کف کوچه و خیابانها از سنگ فرشهای زیبا بود که در تابستان و زمستان نه تنها سرما و گرما را زیاد به خود جذب نکرده بلکه با جو اکوسیستم ، سازگار و ماندگاری آن نیز تا به امروز و آینده هم پایدار است ! اما متاسفانه شهرسازی های امروزه همانند قدیم بافی نمانده است . روز به روز جمعیت روبه افزایش است. با افزایش جمعیت اللخصوص در تعداد مخرب اتومبیلها که می تواند دود ناشی از آن هوای شهر را آلوده کند و مردم را در معرض خطر مبتلا شدن به ” سرطان ، اختلالات تفسی ، ریوی و مهمتر از همه کم تحرکی جسمی که موجب کم تحملی انسانها می شود  ” را قرار دهد .  از طرفی دیگر آلاینده های صوتی که به نام ” فرکانس های صوتی در رده ی (دی سی بل) با امواج های صوتی بسیار گسترده که  آلودگی های صوتی ناشی از آن می تواند ” در رشد گیاهان ، نابودی پرندگان و حیوانات موثر باشد و مهمتر از همه ی آنها می تواند سلامت روحی انسانها را به خطر بیندازد و در آینده می تواند با ایجاد بیماریهایی همچون ” وزوزگوش ، استرس ، اظطراب و عصبانیت ” را در سلامت روان ظاهر نماید. . اتومبیلهایی که در ایجاد تراکم بیش از حد ترافیک موثر هستند شامل “خودروهای سواری و منحصر به فرد بوده . که معضلات ناشی از آن ” تصادفات جاده ای و قربانی شدن انسانها را از این طریق ” هموار می سازد . افرادهایی که روزانه بیشتر از خودروهای شخصی در حومه ی شهر استفاده می کنند جز افرادهای کم تحمل و عصبی محسوب می شوند که در آینده می تواند آنها را به افسردگی بنشاند. علت افسردگی ناشی از عدم تحرک و قرار گرفتن در برابر سر و صدای بوق اتومبیلها و ماندگار شدن در ترافیک بیش از ۲۰ دقیقه می باشد که شخص راننده بعد از اتمام کار خود همیشه احساس خستگی می کند و ناتوان به تحرک در زندگی روزمره خود می باشد. او هر روز در حومه ی شهر به اتومبیل عادت گرفته است و چیزی که به عادت روزانه منجر شود ، به واقعه ی اعتیاد نیز محسوب خواهد شد. با زبانی ساده تر ” عصای دست او همان اتومبیلی است که روزانه او را تا پای مقصد نیاز خواهد رساند .”

با بهره وری از دوچرخه برای کار ، آلودگی های صوتی و دودی ناشی از اتومبیلها را کاهش دهیم !

Newroz site

انجمن دوچرخه سواری آشتی در این راستا برنامه ای را برای پیشوازی از روزهای تعطیلی و غیره کاری اللخصوص در ایام نوروزی برای همشهریان عزیز در نظر گرفته است که با همرکابی هم خیابانهای اصلی شهر را از وجود اتومبیل های غیره کاری و محصر به فرد کاهش دهیم و از مهمانان نوروزی در سراسر کشور با تحریم نمودن اتومبیل های انحصاری خود و رعایت نمودن رفاه حال آن مسافران پیشوازی نمائیم . با همرکابی هم ”  در حومه ی شهر از ” تاکسی ، بی آرتی ، مترو و دوچرخه ” جهت تامین سلامت خود و جامعه  و کاهش ترافیک بهره ور شویم . بیائید به احترام دورانهای قدیم از چندین دهه تا به امروز برای رفت و آمد خود در حومه ی شهر از “تاکسی ،دوچرخه و پیاده رویی” بهره ور شویم. فضای کوچه و خیابانهای شهر کوچکتر از حجم اتومبیل هایمان می باشد . فضایی که راهی است برای عبور و مرور آزاد نه برای ماندگاری و آزگاری! اگر فکر می کنیم که در یک شهر کوچک با تقبل ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و  ۲۰ هزار دستگاه خودرو و هر کدام از خودروها بنابه حجم و سایز خود  آن را در حومه ی شهر بکارگیری نمائیم  که در هر یک کیلومتر استفاده از آن یک لیتر دی اکسید کربن در هوا معلق می شود و آلودگی صوتی آنها بیش از ۷۰ دی سی بل سر و صدا را در فضا ایجاد می کند ، به نظرشما این روند تا ۵ سال آینده به چه مرحله ای خواهد رسید!؟. در طول تاریخ اثبات شده است که با وجود پیشرفت زمان جمعیت در جهان افزوده خواهد شد و در همین حالت به امکانات بیشتری جهت دسترسی انسانها به آن امکانات نیاز مند خواهیم شد. و با وجود اشباع  امکانات ماشینی  ، خطرات بزرگی زمین و زیستگاه انسانی را تهدید خواهد کرد.

ما مخالف وجود اتومبیل ها در شهر ها نیستیم و نمی خواهیم در شهر حضور نداشته باشند . ما می خواهیم فضاهای پر تردد شهر که با وجود اتومبیلها ایجاد می شود سهم کمتری را نسبت به وجود خدمات نقلیه ی شهری همانند (تاکسی و دوچرخه ) داشته باشند . اتومبیل های غیره کاری بایستی در خدمت خانواده جهت بکارگیری آن در روزهای تفریحی و مسافرتی قرار گیرد ، نه برای استفاده در بازار و حومه ی شهر ! اگر نقلیه ای وجود داشته باشد  که بتواند آرامش و حقوق شهروندی را در میان افرادهای جامعه  هماهنگ و پایدار سازد ” همان بهره ور شدن از دوچرخه برای کار ” است. که نه سر و صدا ایجاد می کند و نه آلاینده !

“همرکابِ جامعه ی سالم آشتی با طبیعت ، زندگی پایدار”

  • دبیرخانه توسعه و ترویج انجمن دوچرخه سواری آشتی

همچنین ببینید

پیام سال ۱۴۰۲ خورشیدی خانواده همرکابان سبز GHF

پیام سال ۱۴۰۲ خورشیدی خانواده همرکابان سبز GHF . . خانواده همرکابان سبز GHF برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *