آموزش وردپرس
خانه / اخبار انجمن / روز جهانی خنده سرآغازی برای پایداری زندگی

روز جهانی خنده سرآغازی برای پایداری زندگی

۱۷ می ۲۰۱۷  برابر با ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ” روز جهانی خنده” و تاثیرات خنده در تامین جامعه ی سالم برای پایداری زندگی 

1

روز جهانی خنده هر سال در نخستین یکشنبه ماه مه برگزار می‌شود. اولین جشن در ۱۱ ژانویه ۱۹۹۸، در بمبئی، هند بود که دکتر مادان کاتاریا، بنیانگذار حرکت یوگای خنده آن را به راه انداخت. “یوگای خنده” می‌گوید: خنده [ابراز/بروز] عاطفه‌ای مثبت است که تمام عناصر لازم برای تغییر خویشتن افراد و تغییر جهان به شیوه‌ای صلح‌آمیز و مثبت را دارد.

روز جهانی خنده چیست؟ «روز جهانی خنده» در ۱۹۹۸ توسط دکتر مادان کاتاریا، بنیانگذار حرکت جهانی یوگای خنده، شکل گرفت. جشن گرفتن و بزرگداشت روز جهانی خنده یک مانیفست مثبت برای صلح جهانیست و قصد آن بیداری جهانی برای برادری و دوستی از راه خنده است. محبوبیت آن به صورت نمایی همراه حرکت یوگای خنده رشد کرده‌است (با شمار بیش از ۶۰۰۰ باشگاه خنده در جهان در همه ۵ قاره)

2
دکتر مادان کاتاریا بنیان گذار یوگای جهانی خنده

دکتر مادان کاتاریا، که نویسنده کتاب : خندیدن دلیل نمی خواهد ! است، بسیار به معجزات این نعمت الهی واقف است و به خوبی از آن بهره می برد، به طوریکه دلایل خود و راههای خنده و چگونه بی دلیل خندیدن را در کتاب خود گنجانده است.
در ابتدای این نوشته، بخش کوچکی از گفته های این نویسنده در کتابش را با هم مرور میکنیم.
به گفته ی دکتر مادان کاتاریا :
یک روز که مشغول نوشتن مقاله ای با نام « خنده بهترین پزشک است » برای یک مجله ی پزشکی بودم، فکر راه انداختن باشگاه خنده به طور ناگهانی در ذهنم جرقه زد و چنین شد که روز ۱۳ مارس سال ۱۹۹۵ در پارکی واقع در شهر بمبئی فقط با حضور ۵ نفر آغاز به کار کرد.
از آن روز تا امروز که سال ۲۰۱۴ شده ، چیزی نزدیک به ۲ دهه از این جنبش جهانی میگذرد که به گفته ی خود نویسنده، این جنبش در درجه ی اول پشتیبانی و هدایت خدای متعال بوده که توانسته او را به این جایگاه برساند تا جایی که در قسمتی از نوشته های خود در کتابش گفته : استقبال چشمگیری که سراسر مردم جهان از این جنبش کرده اند، کوچکترین شکی در من باقی نگذاشته که پشتیبان این حرکت، یک نیروی الهی است و من بسیار خرسندم که خداوند مرا برای به انجام رساندن این مأموریت ویژه برگزیده است.
او در قسمتی دیگر از صحبتهای مقدمه ای خود در کتابش گفته : باید اعتراف کنم من کسی نیستم که بیش از دیگران شوخ، بذله گو و خنده رو باشد. همچنین یک استاد یوگا هم نیستم. من تنها پزشکی هستم که در روستایی کوچک با جمعیتی کمتر از پانصد نفر به دنیا آمده ام و کودکی ام را با مردمی دهاتی، ساده و سخت کوش گذرانده ام.
همچنین در ادامه مقدمات کتابش نیز اینطور بیان کرده : همزیستی با روستائیان به من آموخت که اگر قلبی پاک و ساده و سرشار از عشق داشته باشی، خنده به سادگی و فراوان به سراغ تو می آید.
دکتر مادان کاتاریا بر این باور است که شهرنشینان همواره میکوشند جلوی خنده های خود را بگیرند تا در نظر دیگران متشخص جلوه کنند و با این کار، خود را از منافع این موهبت گرانقدر الهی محروم می سازند.
دکتر کاتاریا این را نیز گفته است که : خنده زمانی با معناست که هدفش، نه فقط شاد کردن خود، بلکه شاد کردن دیگران باشد که در همین راستا، نام این هدف در باشگاههای خنده، « روح خنده » نامیده شده است.
و در انتهای حرفهای مقدمه ای این دکتر جهانی اینطور آمده است که : ما میکوشیم به کمک موهبت زیبای خنده تغییر و تحولی مثبت در جهان ایجاد کنیم تا همگی بتوانیم در کنار هم، در صلح و آرامش زندگی کنیم. چندان دور نیست زمانی که آرزوی « برپایی صلح و آرامش در جهان به کمک خنده » برآورده شود. یقین دارم که نخستین گام ها را در راه رسیدن به سوی جهانی متحد برداشته ایم. جهانی که در آن هر انسانی فقط به یک مکتب تعلق خواهد داشت و آن مکتبی نیست جز، مکتب خنده .
همانطور که در قسمتی از گفته های دکتر کاتاریا خواندید، مبحث خنده واقعا مبحثی فراتر از تصور خیلی از ما انسانها میباشد. مبحثی که اگر به درستی به آن پی ببرییم و به آن اشراف پیدا کنیم و جنبه های مختلف آن را کنکاش کنیم، دیگر از حالت یک مبحث ساده خارج شده و به معجزه ای شبیه میشود که در ابتدای نوشته های این مطلب به آن اشاره کردیم.
سعی میکنیم با مقالاتی که در این بخش به آن اختصاص میدهیم همگی به طرز فکری جدید به مقوله ی خنده و راههای خندیدن دست یابیم و به قولی با این موهبت الهی کمی جدی تر مواجه شویم تا بتوانیم بهترو بیشتر از آن بهره ببریم.

منبع : سایت اجتماعی یک جم   

دبیرخانه ی توسعه و ترویج انجمن دوچرخه سواری آشتی در راستای فعالیتهای “فرهنگی و محوری گروه همرکابان”  تلاش نموده است که همرکاب با توسعه ی فرهنگ دوچرخه سواری ،  تامین سلامت روان را با بیان نمودن راهکارهایی همانند موضوع ذکر شده در سایت رسمی ادآ مورد دید و بازرسی علاقمندان به فرهنگ دوچرخه سواری قرار دهد و بر همین اساس نیز فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی برای توسعه و رشد جامعه ی سالم با مشارکت و همرکابی نوجوانان و جوانان به انجام برساند . صحیح بنظر می رسد که موضوع مربوطه تا حدودی دور از موضوع فعالیتی فرهنگ دوچرخه سواری بوده . اما می توانم اثبات کنیم که موضوع ” ترویج فرهنگ دوچرخه سواری و ترویج یوگای خنده ” هر دو یک مانیفست است که مستندات این دو موضوع می تواند در رشد جامعه ی سالم و پایداری زندگی نقش بسزایی داشته باشد . فرهنگ استفاده از دوچرخه برای کار می تواند در بکارگیری امورات روزانه در حومه ی شهر انسان را خوشحال کند ! این تنها شعار نیست و نمی توان با گفتن آن را احساس کرد بایستی هر روزه برای کسب خوشحالی و تندرستی به بدن و جسم خود تحرک داد . تحرکی پایدار و سالم که هر روز در زندگی ما نقش مجدد داشته باشد . در اینجا موضوع خنده نیز یک موضوع فرهنگی و همیشگی است که روح و روان انسان را بازسازی و تسکین می دهد . همانا که بدن ما نیاز به آب دارد ، خنده نیز برای سلامت روان بسیار الزامیست و انسان را از استرس ، اظطراب و افسردگی به دور نگه می دارد .

دبیرخانه ی توسعه و ترویج انجمن دوچرخه سواری آشتی به مناسبت گرامیداشت “روز جهانی خنده” چندین پوستر را با پیام ” خنده برای پایداری زندگی ”  طراحی و فراهم نموده است. شایان ذکر است پوستر ها با چندین زبان مختلف ” کوردی ، فارسی , عربی ، انگلیسی و فرانسوی “ بصورت PDF به حجم ۵۵٫۱۵MB تهیه شده است . علاقمندان به فرهنگ سلامت روان و تحرک سالم می توانند پوسترها را در شبکه های مجازی مورد استفاده قرار دهند . 

World Laughter Day Poster

برای دانلود پوستر بر روی تصویر کلیک کنید حجم “۵۵٫۱۵MB”

همچنین ببینید

پیام سال ۱۴۰۲ خورشیدی خانواده همرکابان سبز GHF

پیام سال ۱۴۰۲ خورشیدی خانواده همرکابان سبز GHF . . خانواده همرکابان سبز GHF برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *