آموزش وردپرس
خانه / اخبار انجمن / همرکابی سبز در روز جهانی تالابها

همرکابی سبز در روز جهانی تالابها

انجام فعالیت همرکابی سبز در روز جهانی تالابها توسط خانواده همرکابان سبز 

HZ8

روز جهانی تالابها هر ساله در تاریخ ۲ فوریه توسط کنوانسیون بین المللی تالابها (رامسر) با اعلام پیامی مشخص شده از سوی آنان بنابه شرایط و وضعیت کنونی تالابهای جهان عنوان اعلام می شود . کنوانسیون رامسر مدیریت تمامی تالابهای بین المللی را در هر نقطه از جهان در دست دارد و برای حفظ تالابها برنامه های بخصوصی را در دست دارد.

کنوانسیون رامسر در ۲ فوریه ۲۰۱۹ برای حفظ تالابها پیام ” ما ناتوان نیستیم در برابر تغییرات اقلیمی “را عنوان نمود و اعلام کرد که تالابها در برابر تغییرات اقلیمی مقاوم هستند و می توانند پایدار عمل کنند.

گفتنی است : پیام کنوانسیون رامسر در موقعیت و شرایطی اعلام شده که نیمی از تالابهای جهان بر اثر تغییرات اقلیمی و سوء استفاده های غیر مجاز بمنظور برداشت بی رویه از بین رفته است ، سوال اینجاست که آیا کنوانسیون رامسر تابحال علت نابودی و از بین رفتن تالابها را مورد برسی کارشناسی قرار داده است که مدعی است “تالابها در برابر تغییرات اقلیمی ناتوان نیست!؟”

اما انجمن دوچرخه سواری آشتی با همکاری و مشارکت خانواده همرکابان سبز پیام این روز را بدین شرح اعلام می کند ” ما ناتوانیم در برابر تغییرات اقلیمی ” و با مستندات و شرایط موجود اعلام می کنیم که تالابها در حال نابودی هستند. بایستی برای حل این مسئله کنوانسیون رامسر جوابگو باشد.

پیام همرکابان سبز برای کنوانسیون رامسر؛ وقتی که همه شاهد از بین رفتن تالابها هستند و نمی توانند برای احیای آن عملی انجام دهند ، ما بعنوان خانواده همرکابان سبز و بعنوان پیام آوران حفاظت از محیط زیست اعلام می کنیم که تالابها در حال نابودی هستند و عملکردی در این راستا برای احیای آن صورت نگرفته است.

اگر چه ما در راستای ترویج فرهنگ همرکابی سبز فعالیت می کنیم ، اما گرایش فعالیتی ما در راستای “حفظ محیط زیست و سلامت” تعریف می شود . ما می خواهیم که کنوانسیون رامسر از این موضوع مطلع باشد که تالابها باید بصورت عملی حفظ گردد نه با شعار و میزگرد و جلساتهای پی در پی ..

جامعه مشارکتی خانواده همرکابان سبز چند روز بعد از فرارسیدن “روز جهانی تالابها” یعنی از تاریخ ۱۰ الی ۱۲ بهمن ۹۷ (۱فوریه ۲۰۱۹) فعالیتهای “محوری و زیست محیطی” را برای حفظ تالابها به انجام رساندند و در همین راستا خطاب به مردمانی که بمنظور “سیاحت و تفرج” از تالابها بازدید خواهند کرد و کسانی که در کنار تالابها برای گردشگران خدماتی را همانند “رستوران ، شهربازی و فروشگاه ایجاد نموده اند، به ویژه دوره گران و دستفروشان که در آنجا مشغول به کسابت هستند پیامی را برای حفظ آن اعلام نمودند و از آنان خواستند که حفاظت از تالابها از لحاظ درآمدزایی و گردشگری تنها قطبی می باشد برای ایجاد اشتغالزایی ، منبع در آمد و توسعه گردشگری منطقه ، پس بنابراین همه در قبال حفظ تالابها مسئولیت پذیریم .

مجموعه فعالیتهای محوری همپیمانی خانواده همرکابان سبز :

HZ11

گروه همرکابان سبز بندر انزلی در مورخ ۱۰ بهمن ماه ۹۷ (روز چهارشنبه) با مشارکت همرکابان سبز گیلان به مناسبت فرارسیدن روز جهانی تالابها  دور تالاب بین المللی انزلی را در مسافت ۱۳۷ کیلومتر  با پیام “نه به احداث سد لاسک ” و حمایت از این تلاب را همرکاب شدند. گفتنی است که در همین راستا همرکابان سبز بندرانزلی با اهالی روستاهای حومه ی تالاب انزلی دیدار کردند و پیام “حفاظت از تالاب بین الملی انزلی را به آنان اعلام نمودند. شایان ذکر است که با احداث سد لاسک “۹۵ هکتار از جنگلهای باستانی هیرکانی از اطراف این تالاب روبه نابودی خواهند رفت و احتمال از بین رفتن تالاب نیز وجود خواهد داشت .

از طرفی دیگر به همین مناسبت در مورخ ۱۲ بهمن سال جاری (روز جمعه) همرکابان سبز بندر انزلی با مشارکت همرکابان سبز رشت و املش ” از تالاب بین المللی انزلی تا تالاب شهری عینک رشت را به مسافت ۱۱۰ کیلومتر (رفت و برگشت) همرکاب شدند.

جای دارد که از همرکابان سبز و مهمان برنامه، همرکابان سبز/ آقای حسین سلیمی از شهرستان رضوانشهر و خانم رزیتا طلوعی از شهر رشت “استان گیلان” تقدیر و تشکر کرد که در نخستین برنامه همکاری سبز در استان گیلان و حمایت از تالاب انزلی با همرکابان سبز بندر انزلی همرکاب شدند.

با تشکر از سرگروه محوری همرکابان سبز بندرانزلی همرکاب ارشد/ محمد امین معصومی و سایر همرکابان سبز این گروه

 فعالیت محوری همرکابان سبز زنده رود نقش جهان اصفهان در روز جهانی تالابها 

HZ10

همرکابان سبز زنده رود نقش جهان هم همانند دیگر گروههای همرکابی سبز و سایر سایر نهادهای مردم نهاد زیست محیطی، روز جهانی تالابها را در ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ خورشیدی در شهر اصفهان گرامی داشتند و فعالیت همرکابی سبز خود را از “محور پل خواجو اصفهان تا تالاب بین المللی گاوخونی” در ۲۵ کیلومتری شهرستان ورزنه استان اصفهان را با پیام “حفظ تالاب گاو خونی و زاینده رود ، پایداری و زیبایی اصفهان ” همرکاب شدند.

این گروه همرکابی سبز با آرمانهای زیست محیطی و سلامتی تشکیل شده است که هدف آنان برای حمایت از “حفظ محیط زیست و سلامت جامعه از طریق فرهنگ همرکابی سبز است و در روز جهانی تالابها اعلام داشتند که تالاب بین المللی گاو خونی چندین سال است که رو به نابودی و خشکی مواجه شده است، اگر به منظره ی آن تالاب خیره شوید متوجه خواهید شد که از دیرباز چه بوده و الان به شرایط و بحرانی افتاده است .

امید است که مسئولین زیست محیطی کشور و کنوانسیون تالابها فکری اساسی برای احیای آن نمایند که این تالاب زیبا و بین المللی در حالت پیشرو  و وضعیت کنونی باقی نماند.

نمایی از تالاب بین المللی گاوخونی که از منظره تالاب به باتلاق و بیابان تشکیل شده است.

تالاب بین‌المللی گاوخونی (که باتلاق گاوخونی نیز خوانده می‌شد) نام تالابی است در فلات مرکزی ایران و در فاصله ٢۵ کیلومتری شهرستان ورزنه که بخش بزرگی از آن در استان اصفهان و مابقی در استان یزد قرار دارد که زاینده‌رود به آنجا می‌ریزد.

تالاب گاوخونی یکی از تالاب‌های مشهور در جلگهٔ مرتفع مرکزی ایران به‌شمار می‌آید. این تالاب حیاتی منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع را پوشانده و در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی واقع شده‌است. ارتفاع آن از سطح دریا ۱٬۴۷۰ متر و بیشینهٔ عمق آن ۱۵۰ سانتیمتر می‌باشد. باتلاق مذکور منابع زیستی غنی ای دارد البته به انضمام فعالیت‌های دیگری که نسبت به محیط دارد. این باتلاق همچنین پناهگاهی برای پرنده‌های مهاجر است که با همهٔ این ویژگی‌ها یکی از جاذبه‌های گردشگری است.

  • باتشکر از همرکابان سبز گروه همرکابان سبز زنده رود نقش جهان/ رویا شیرزاد ، علیرضا ابوطالبی ، مینا ملاوانی و محمد دلیل گو

برنامه محوری و همرکابی سبز گروه همرکابان سبز زاگروس مهاباد در روز جهانی تالابها

HZ6

به مناسبت روز جهانی تالابها مورخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ خورشیدی توسط “گروه همرکابان سبز زاگروس” در شهر مهاباد (استان آذربایجان غربی) محور این شهر را بسوی تالاب یوسفکند (حسن خان) مهاباد برای حمایت از “تالاب حسن خان و حفظ آن با انجام فعالیتهای زیست محیطی” همرکاب شدند.  ابراز پیام همرکاب ارشد محوری/ دیاکو توتونچی سرگروه محوری همرکابان سبز زاگروس مهاباد :

خطر خشک شدن تالاب “حسن خان” جدی است!تالاب­ها به‌‌‌عنوان یکی از مهمترین زیستگاه‌‌‌های طبیعی در جهان، نقش زیادی در ویژگی‌های خرداقلیم و بوم‌سازگان‌‌های هر منطقه و تداوم بقای حیات وحش، تأمین آب شیرین و حفظ تعادل زیستی دارند.
تالاب‌ها از سرمایه‌‌‌های با ارزش هر منطقه محسوب می‌‌شوند می‌‌توانند در جلب گردشگر و مهاجرت انبوه پرندگان مهاجر از سراسر دنیا و زادآوری ماهیان و سایر آبزیان و ایجاد محیطی مناسب برای حیات گیاهان خاص آن بوم‌سازگان، نقش بسزایی داشته‌‌‌باشند. امروزه در اثر مصرف بی‌‌‌رویه آب و نیز انتشار آلودگی‌‌‌های زیست محیطی توسط انسان نظیر تخلیه مواد زاید جامد درون تالاب‌‌‌ها، آنان را با تهدیدها و بحران‌‌‌های جدی روبرو ساخته است. موضوعی کە در عین اهمیت وافر آن کمتر توسط تشکلهای زیست محیطی به صورت جدی و بابرنامە و نگرشی بلند مدت به آج پرداخته شده است، غالب تالابهای منطقه موکریان از فقر جدی حق آبه و حصار امن زیستی و شکار ممنوع برخوردارد، ادامه این روند تالابهای زیادی جلوی دیدگان ساکنین به سومت و سوی نابودی و خشکی کشاندە است.

HZ7

“همرکابان سبز مهاباد”، کسانی که در راستای حفاظت از محیط زیست رکاب میزنند، دراقدامی با همرکابی سبزشان بر دیگر توجه رسانەها و فعالین را متوجه تالاب حسن خان کردند، تالابی کە در پنج ساله اخیر دو سوم قلمرو خود را ازدست داده است و درآستانە خشک شدن قرار گرفتە است، بدون شک خشک شدن این تالاب هشدار جدی به روند خشک شدن تالابها علی الخصوص “تالاب دورگه گورگی و کانی به رازان”  است.

  • باتشکر از همرکابان سبز زاگروس مهاباد/ دیاکو توتونچی ، آریان صالحیه ، مهران گوران ، رامیار کریمیان و سایر همرکابان سبز گروه

 

برنامه محوری و همرکابی سبز گروه همرکابان سبز آشتی مریوان در روز جهانی تالابها

HZ16

صبح روز جمعه مورخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ خورشیدی به مناسبت روز جهانی تالابها توسط همرکابان سبز آشتی در شهر مریوان (استان سنندج) محور این شهر را به مقصد تالاب بین المللی زریبار در ۱۲ کیلومتری روستای سیف سفلی و در ضلع جنوبی این روستا با پیام حمایت و حفاظت از “تالاب زریبار” را همرکاب شدند . این گروه همرکابی سبز علاوه بر گرامیداشت روز جهانی تالابها هر هفته بصورت اردویی و با پیام پروژه اردوهای “همرکاب زندگی” در روزهای جمعه محور تالاب بین المللی زریبار را برای فعالیت “خوراک به پرندگان و حیوانات بومی آن تالاب ” انتخاب نموده و فعالیت خواهند کرد.

گفتنی است که روز جهانی تالابها در موقعیتی اعلام شد که از طرف کنوانسیون بین المللی تالابها مورخ ۲ فوریه ۲۰۱۹ “تالاب ملی زریبار ” به تالاب بین المللی زریبار ” از سوی این کنوانسیون اعلام شد. تالاب بین المللی زریبار هر ساله در این فصل سرد زمستانی میزبان هزاران پرنده مهاجر است که از قاره های “استرالیا و اروپا” در این تالاب فرود خواهند کرد.

HZ18

روز جهانی تالابها برابر بود با ششمین اردوی محوری “همرکاب زندگی” از مجموعه اردوهای محوری و زیست محیطی همرکابان سبز آشتی که توسط همرکابان سبزش با انجام فعالیت خوراک به پرندگان بومی تالاب بین المللی زریبار روبرو شد. فعالیت خوراک به پرندگان، هر هفته توسط این گروه همرکابی تا پایان روزهای سرد در فصل زمستان به انجام می رسد.

  • با تشکر از همرکابان سبز آشتی، همرکابان ارشد/ محمد پزشک ، کیوان پناهی ، کامران رضائی و دارا میرزایی

 

  • روابط و هماهنگی خانواده همرکابان سبز 
  • دبیرخانه ترویج و توسعه انجمن دوچرخه سواری آشتی (ادآ) 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *