آموزش وردپرس
خانه / دبیرخانه ها / آموزش / همرکاب جامعه سالم برای مقابله با مواد مخدر و اعتیاد

همرکاب جامعه سالم برای مقابله با مواد مخدر و اعتیاد

۲۶ ژوئن ۲۰۱۷ – ۵ تیرماه ۹۶ برابر است با روز جهانی مقابله با قاچاق و مصرف مواد مخدر

3

نامگذاری روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

۲۶ ژوئن برابر با ۵ تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است. کنفرانس بین‌المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر از تاریخ ۱۷ تا ۲۶ ژوئن ۱۹۸۷ در شهر وین به منظور ابراز عزم سیاسی ملت‌ها در امر مبارزه با پدیده خانمان‌سوز و شوم مواد مخدر تشکیل شد و در آن سندی با عنوان C.M.O به تصویب کشورهای شرکت‌کننده رسید.

این سند خط مشی همه‌جانبه اقدامات در امر کنترل مواد مخدر را از سوی کشورهای شرکت‌کننده مشخص و آنان را متعهد نموده است تا اقدامات بین‌المللی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر را قاطعانه دنبال کنند. در این کنفرانس سندی در ۴ فصل تنظیم شد که بیش از ۳۵ مورد اقدام عملی را همچون ارزیابی میزان مصرف، پیشگیری از طریق آموزش، نقش رسانه‌ها در بازگشت معتادان به دامن اجتماع و معالجه آنان، ریشه‌کنی مزارع غیرمجاز خشخاش، نابودی شبکه‌های عمده قاچاق مواد مخدر، همکاری‌های حقوقی کشورها و غیره را در خود جای داده است.این سند در ۲۶ ژوئن مصادف با ۵ تیرماه به اتفاق آراء مورد تأیید و تصویب کشورهای شرکت‌کننده قرارگرفت و سالروز تصویب این سند به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام شد.

کودکان و نوجوانان خلاق یکی دیگر از قربانیان ” دخانیات و مواد مخدر” 

 امروزه کودکان و نوجوانان جزء نخستین افرادهایی در جامعه بشمار خواهند که مورد تحریک و قربانی شدن مواد مخدر قرار خواهند گرفت. با این روند اگر از طرف خانواده ها تحت کنترل واقع نشوند ، می تواند در آینده ای نزدیک ” موج اعتیاد و مصرف مواد مخدر ” در میان نوجوانان و حتی کودکان نیز  افزایش یابد . متاسفانه امروزه در این عصر پیشرفت و فناوری شاهد مراکز هایی همانند ” گیم نت و سفره خانه های سنتی ” برای اوقات فراغت  ” کودکان ، نوجوانان و جوانان ” هستیم . که اوقات پر از خلاقیت و رشد فکری خود را برای گذراندن روز های با ارزش در آن مراکزاها سپری خواهند کرد. اعتیاد بیش از حد به بازیهای رایانه ای ، فضاهای مجازی و حضور در سفره خانه های سنتی می تواند سرآغاز و منشاء خوبی برای دیگر اعتیادها همانند ” مصرف دخانیات و مواد مخدر” شود . وابستگی نوجوانان به فضاهای مجازی اینترنت و بازیهای رایانه ای ” استراحت و خواب کافی ” را از آنان خواهد گرفت که با این عادت مضر لحظات با ارزش استراحت در بی نظمی واقع می شود و دیگر راهی برای برگشت استراحت کافی وجود نخواهد داشت . اگر در علم سایکولوژی روانشناختی به موضوع ” استراحت و خواب ” بپردازیم ، خواهیم فهمید که موضوع مربوطه اگر در بی نظمی واقع شود ، می تواند در روان انسان اختلال ایجاد کند و منجر به ” استرس ، اضطراب ، افسردگی و عصبانیت “ خواهد شد. و جسم را در حالت کم تحرکی قرار می دهد  . در مدت زمان اعتیاد به فضاهای مجازی که مضرات ناشی از آن موجب کاهش استراحت و اختلالات روحی و روانی می شود ،  می تواند موقعیت و شرایط زمانی نوجوانان را در آینده به مصرف دخانیات و مواد مخدر برای کاهش استراحت جهت وابستگی بیشتر به فضاهای مجازی و تفریحات کاذب فراهم سازد .

لازم است که کودکان و نوجوانان ما بر این باور باشند که ” لحظات تفریحی و تفرجی تنها در گیم نت و سفره خانه ها ” بنیاد نشده است . در این دوره ی سنی ۱۲ تا ۱۸ سال به بالا انرژی تفکر و قوه ی جسمی بسیار مفید عمل خواهد کرد . که با وابسته شدن به تحرک سالم و خلاقیتهای فرهنگی و هنری می تواند سهم بسیار بزرگی را در ریشه کن ساختن کم تحرکی و وابستگی به فضاهای مجازی و دخانیات کاهش دهد .

همرکاب جامعه ی سالم ” یکی دیگر از راهکارهای پایدار برای تامین زندگی سالم و پر تحرک ” 

 همرکابان سبز انجمن دوچرخه سواری آشتی در این راستا به مناسبت گرامیداشت ” روز جهانی مقابله با مصرف مواد مخدر ” اعلام می دارند که مصرف و قاچاق مواد مخدر می تواند ریشه کن شود ، اما ” با عمل ، تحرک سالم و آشتی با طبیعت بعنوان یک فرهنگ عام و پایدار در میان جوانان ” راز پایداری زندگی و خشنودی جوانان با دوری از اعتیاد به فضاهای مجازی در این است که با مشارکت در کارهای خلاقیتی ، ورزشی ، فکری ، فناوری و هنری ” واقع شود . اگر اعتیاد تنها به معنای واژه ی اعتیاد باشد . بدانید که وابستگی به هر نوع اعتیادی منجر به “کاهش استراحت ، بی خوابی ، نبود نظم در کارهای روزانه ، استرس ، افسردگی و مهمتر از همه اعتیاد به مصرف دخانیات و مواد مخدر ” خواهد شد. با نه گفتن به دخانیات و مواد مخدر ، تحرک سالم و پایدار را با بهره گیری از  ” فرهنگ استفاده از دوچرخه سواری در سپری نمودن کار و تفرجات روزانه ” به وابستگی منشاء اعتیادها و اعتیاد بیش از حد به فضاهای مجازی ” پایان دهیم . با ترویج فرهنگ تحرک سالم همانند ” خلاقیتهای فرهنگی ، هنری ، ورزشی و اجتماعی ” از مصرف مواد مخدر ، وابستگی به فضاهای مجازی و دخانیات ” جلوگیری کنیم .

فرهنگ استفاده از دوچرخه سواری برای کار در حومه ی شهر و تحرکات ورزشی در میادین پارکها ” دیوار بزرگ و محکمی است برای جلوگیری از وابستگی های اعتیاد آور ” فضای مجازی ، دخانیات و مواد مخدر ” است. 

پوستر های ترویجی و گرافیکی از دبیرخانه ی توسعه و ترویج انجمن دوچرخه سواری آشتی با هماهنگی بیشتر در راستای جلوگیری از ” مصرف دخانیات و مواد مخدر “

پوسترها با کیفیت بسیار بالا دانلود خواهد شد.  

                                              B1     B2

  • کاری از دبیرخانه ی فرهنگی و هنری انجمن دوچرخه سواری آشتی 

همچنین ببینید

پیام سال نو ۱۴۰۳ خورشیدی GHF

پیشاپیش فرارسیدن سال نو ۱۴۰۳ خورشیدی را به تمامی همرکابان سبز در سراسر جهان و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *