آموزش وردپرس
خانه / اخبار انجمن / توسعه ی فرهنگ دوچرخه سواری با احداث ایستگاه دوچرخه (فصل ۲)

توسعه ی فرهنگ دوچرخه سواری با احداث ایستگاه دوچرخه (فصل ۲)

ایجاد ايستگاههای ویژه ی دوچرخه در محورهای پرتراکم شهر موجب کاهش ترافیک و سر و صداهای ناشی از اتومبیل ها خواهد شد!

With AFP Story by Brigitte DUSSEAU: US-Transport-Bicycle-Share-CitiBike A couple get their Citi Bike bicycles from a station near Union Square as the bike sharing system is launched May 27, 2013 in New York. About 330 stations in Manhattan and Brooklyn will have thousands of bicycles for rent. AFP PHOTO/Stan HONDA (Photo credit should read STAN HONDA/AFP/Getty Images)

امروزه به هر گوشه و کنار شهر گذری کنیم شاهد جمعیتی بالغ بر صدها و هزاران نفر انسان همراه با اتومبیلهای تک سرنشین خود که مضرات ناشی از آن موجب ” آلودگی هوا ، آلودگی صوتی ، پایین آمدن سطح کیفی سلامت خود و جامعه و مهمتر از همه باعث نقص حقوق شهروندی و تصادفات جاده ای ” نیز خواهد شد. محورهای پرتراکم شهر روزانه شاهد ترافیک های سنگین که مدت زمان توقف در آن ترافیک ها حداقل ممکن چندین دقیقه و حداکثر مواقع به ساعت ها نیز طول خواهد کشید . آزگار ماندن در آن ترافیک های سنگین موجب کم تحملی رانندگان خواهد شد که بعد از تردد نمودن در ترافیک خشمی بر ایجاد سبقت ظاهر می شود و خطرات ناشی از آن موجب ” تصادفات جاده ای و قربانی شدن جان انسانها ” می شود . برای توازن و تعادل میان ” صبر و پایداری ” نیاز است که عادت های روزانه ی خود را نسبت به رفت و آمد و بهره وری از امکانات نقلیه در حومه ی شهر تغییر دهیم و با بهره گیری از فرهنگ دوچرخه برای کار یا به اصطلاحی ساده تر ” با دوچرخه از منزل تا محل کار خود ”  به زندگی و پایداری جامعه ی سالم بیندیشیم.

 ایجاد و احداث ایستگاههای دوچرخه در حومه ی شهر ضروریست یا خیر ؟ 

اگر کمی با دقت به تمام امکاناتی که در دسترس خدمات نقلیه ی شهر و برون شهری بپردازیم ، خواهیم فهمید که جا ، مکان و حقوق فرهنگ استفاده از دوچرخه سواری بیشتر از تمام مواردها نقص شده است و اگر کسی دوست داشته باشد که با دوچرخه به سر کار خود برود بایستی “دوچرخه داشته” باشد و از مسیری مطابق با قوانین ترافیکی و امن در حومه ی شهر دوچرخه سواری کند ! این موضوع در حالی است که فرد علاقمند به فرهنگ دوچرخه سواری باید از امکانات نیاز و مربوطه برخوردار باشد تا بتواند با امنیت و اطمینان خاطر در حومه ی شهر دوچرخه سواری نماید . آیا پتانسیلی که بایستی برای توسعه ی فرهنگ دوچرخه سواری در حومه ایجاد گردد ، بعهده چه کسانی است ؟ و ایجاد آن ضروریست یا خیر؟ برای جواب این سوال به موضوعی خواهیم پرداخت که می تواند علت اصلی و فواید این موضوع را برای ایجاد ایستگاهها و قوانینهای مرتبط به آن را شفاف سازد ؛

ما همیشه برای توجیه نمودن اصل موارد مربوطه به کشور هلند که پایتخت فرهنگ دوچرخه سواری دنیاست خواهیم پرداخت ، در این کشور و کشورهای همجوار آن همانند ” فرانسه ، بلژیک ، بریتانیا ، آلمان و دانمارک ” نه تنها فرهنگ دوچرخه سواری توسعه یافته است بلکه این فرهنگ به واقعه ی حمل و نقل روزانه ی مردم با همان پوشش لباس کاری رسمیت پیدا کرده است و مردم از دوچرخه به عنوان فرهنگ نقلیه  استفاده می کنند نه برای تفرجات هفتگی و با لباس ورزشی !

شرکت “حمل و نقل لندن ” که شرکتی نیمه دولتی تحت پوشش شهرداری لندن برای توسعه ی خدمات نقلیه ی در شهر لندن خدمت می کند ، سالانه بیشترین سرمایه گذاریها را در احداث ایستگاههای دوچرخه و لاین ویژه ی دوچرخه سواری پرداخت می کند . این شرکت از سال ۲۰۰۸ به بعد توانست علاقمندی مردم را با دوچرخه و فرهنگ استفاده از آن نسبت به سالهای اخیر چندین برابر کند . و ترافیک های سنگین را نه تنها در شهرهای بزرگ بلکه در شهرهای کوچک نیز کاهش دهد . در ابتدای همان سال با سرکار آمدن جناب آقای “بوریس جانسون” بعنوان شهردار لندن که خود یکی از علاقمندان و فعالان سر سخت فرهنگ دوچرخه سواری بود بیشتر از هر موارد دیگری نسبت به امورات شهرسازی ، بخش عظیمی را از بودجه ی شهرداری در توسعه ی حمل و نقل بخصوص احداث و ایجاد ایستگاههای الکترونیکی دوچرخه و ” بهره وری مردم از فرهنگ دوچرخه سواری ” اختصاص داد .

آقای جانسون در مدت چند سالی که شهردار لندن بود با طبعیت خود از فرهنگ دوچرخه سواری نه تنها دیگر کارمندان شهرداری و مراکرهای دولتی شهر لندن و دیگر شهرهای بریتانیا را به استفاده از دوچرخه جهت رفت و آمد به سرکار خود وادار کرد بلکه “هنرمندان ، ورزشکاران ، دانش جویان ، دانش آموزان و بازاریانی ” که روزانه با اتومبیل و از راه خدمات نقلیه عمومی به سرکار می رفتند ، از آن روز به بعد دوچرخه ای در ایستگاه های دوچرخه در حومه ی شهر لندن باقی نماند و مورد استفاده ی همگانی برای رفت و آمد و پایین آوردن ترافیک قرار گرفت .

امروزه در هر خیابان و مکانی از شهر لندن و دیگر شهرهای بریتانیا گذری کرده ، شاهد ایستگاههای پیشرفته و الکترونیکی دوچرخه خواهیم شد . که با شارژ نمودن کارت دوچرخه به وسیله ی عابر بانک های شرکت “سیتی بایک” خواهیم توانست از دوچرخه ها برای انجام کارهای ” تفریحی و بازاری” بهره ور شد . شرکت سیتی بایک یکی از زیر مجموعه های شرکت حمل و نقل لندن می باشد که مدیریت و سرمایه گذاریهای ممکن را در ایستگاههای الکترونیکی دوچرخه ایجاد نموده است . مالیات بالغ بر درآمد این شرکت صرف نوسازی شهری و پروژه های عمرانی شهر لندن خواهد شد . با سرمایه گذاریهای کلان شرکت سیتی بایک و طبعیت آقای جانسون بعنوان شهردار نمونه ی شهر لندن و بعنوان فرهنگ ساز در زمینه ی ترویج و توسعه ی  فرهنگ دوچرخه سواری با ایجاد ایستگاه دوچرخه و لاین ویژه ی دوچرخه سواری در محورهای پرتراکم شهر لندن ، خبری مهم و رویدادی اجتماعی  برای رسانه های اروپا و جهان شد. که امر واقع توانست گردشگران زیادی را از کشورهای همجوار ،  آسیایی و آمریکایی به کشور بریتانیا و شهر لندن جذب نماید .

  • دبیرخانه توسعه و ترویج انجمن دوچرخه سواری آشتی مطالبات مهمی را در توسعه ی فرهنگ دوچرخه سواری شهری از زبان انگلیسی به زبان فارسی ترجمه و جمع آوری نموده است که آن دسته از مطالبات مهم را در پروژه ترویجی ” دوچرخه برای کار ” اختصاص داده و بصورت هفتگی در سایت رسمی ادآ پوشش خواهد داد. 
The Mayor of London, Boris Johnson, visited Stratford in east London to launch the capitalís first segregated section of Barclays Cycle Superhighway. By Lucy Young 07799118984 lucyyounguk@gmail.com www.lucyyoungphotos.co.uk
جناب آقای بوریس جانسون شهردار وقت لندن با پوشش لباس رسمی به استفاده از دوچرخه برای رفت و آمد روزانه

ایجاد و احداث ایستگاه دوچرخه بعهده ی چه ارگانهایی است ؟ 

در فصل اول این موضوع در بخش مقالات سایت ادآ  مطرح نمودیم که ” برای ترویج و توسعه ی فرهنگ دوچرخه سواری در حومه ی شهر با ایجاد خدمات و امکانات مربوط به آن ، بایستی قبل از هر چیزی ” لاین و مسیرهای ویژه” در حومه ی شهر احداث و راه اندازی شود. جایگاه و لاین ویژه ی دوچرخه سواری بایستی در دل ” خیابانهای پرتراکم شهر ، تفرجگاههای تفریحی ، مسیر دانشگاه و مدرسه ها ، پیاده روهایی که مساحت آن  نه تنها برای پیاده روی زیاد است بلکه امکان دوچرخه سواری را هم دارد  و  مسیرهای بازاری و خرید روزانه ” بنیاد نهاده شود . با ایجاد لاین خواهیم توانست ایستگاه دوچرخه را نیز در برخی از محورهای پر تراکم شهری احداث نمائیم . با ایجاد ایستگاههای دوچرخه ، گردشگری توسعه پیدا خواهد کرد و می تواند گردشگران زیادی را جذب نماید . سازمانهایی که می توانند پتانسیل های ممکن را برای ایجاد لاین و ایستگاه دوچرخه احداث نمایند، به درجه اول عبارتند از ” سازمان حمل و نقل همگانی شهرداری ، سازمان ترافیک ، محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری” که در قبال این موضوع مسئول اند و با کار و وظایف آنها مرتبط می شود . اگر در حالی که هیچ یک از آن ارگانها برای احداث لاین و ایستگاه دوچرخه برنامه ای در کار نداشته باشند ، اما خواهند توانست به بخش خصوصی و غیره دولتی  آن یعنی ” شرکتهای عمرانی ، حمل و نقل و سازمانهای مردم نهادی که در راستای فرهنگ دوچرخه سواری عمل میکنند ، واگذار نمایند و با مشارکت آن سازمانها ، پروژه ی مربوطه را احداث و ایجاد نمایند . خصوصیات و اجتماعی سازی دوچرخه ها برای استفاده ی عموم از آن بصورت اجاره ای خواهد بود که شخص علاقمند برای استفاده از  خدمات نقلیه ی ایستگاهها بایستی هزینه ای را در قبال استفاده از آن بصورت ساعتی به شرکت  بپردازد . سازمانها و شرکت هایی که ” مدیریت ایستگاههای دوچرخه و سایر ” را در دست دارند ، درآمد مالی از پروژه های حمل و نقل را در راستای توسعه و پیشرفت آن قرار خواهند داد و سالانه با افزودن و تغییر و تحولات ایستگاههای  دوچرخه و امکانات مربوطه به توسعه و پایداری آن می پردازند.

تصاویرهایی از وجود ایستگاههای الکترونیکی و پیشرفته ی دوچرخه در شهر لندن  / بریتانیا

  • دبیرخانه توسعه و ترویج  انجمن دوچرخه سواری آشتی 

همچنین ببینید

پیام سال نو ۱۴۰۳ خورشیدی GHF

پیشاپیش فرارسیدن سال نو ۱۴۰۳ خورشیدی را به تمامی همرکابان سبز در سراسر جهان و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *