آموزش وردپرس
خانه / دبیرخانه ها / آموزش / در روز جهانی زبان مادری ” دوچرخه سواری یک فرهنگ است”

در روز جهانی زبان مادری ” دوچرخه سواری یک فرهنگ است”

به مناسبت ۲۱ فوریه برابر با  گرامیداشت “روز جهانی زبان مادری” با تمام زبانهای زنده ی دنیا خواهیم نوشت ” دوچرخه سواری یک فرهنگ است ” 

RJZM

 ۲۱ فوریه ۲۰۱۷ برابر با ۳ اسفند ۱۳۹۵ مصادف است  با “روز جهانی زبان مادری ” دبیرخانه روابط انجمن دوچرخه سواری آشتی این روز خجسته را به تمامی  مردمان جهان از فرهنگ ها و زبانهای مختلف ادبیاتی تبریک و تهنیت عرض می نماید . و امیدوار است که با زبان و گفتار نیک ” صلح و دوستی” را در جهان ترویج دهیم.” زبان مادری یکی از زیباترین ادبیات گفتاری هر انسان نسبت به فرهنگ و شخصیت اوست . امروزه زبان مادری  مادر ” آموزش ، ابراز گفتگوها ،ارتباط ، تمدن ، فرهنگ و هنر ” هر انسان و هر ملت است . ادیان آئینی ، مورخ نویسان ، شاعران ، هنرمندان و نویسندگان از گفتارهای نیک به زبانهای متفاوت مادری ، مردم را به راه راست ، علم و دانایی ، تمدن ، فرهنگ و هنر  ” هدایت می کنند . در کنار این همه ترویج و آموزش و دانایی نیاز است که نسبت به ” حفظ محیط زیست و سلامت ” آگاه و پایدار باشیم . بیائید در کنار لفظ زیبای کلام و کمال بزرگ انسانیت بر این دو امر مهم و ضروری پایبند باشیم تا برای همیشه ” سلامت و تندرستی مان پایدار بماند   . انجمن دوچرخه سواری آشتی  در این روز خجسته اعلام می دارد که “دوچرخه سواری یک فرهنگ است “ و برای پایداری سلامت خود ، جامعه و محیط زیست ” الزامیست که به این فرهنگ تکیه کنیم . فرهنگ دوچرخه سواری همان راهی است که می تواند در این راستا نه موثر بلکه بسیار بسیار موثر باشد . بار دیگر این روز خجسته را به همه ی مردم ایران و جهان تبریک می گوئیم . “در حفظ زبان مادری ،‌ محیط زیست و سلامت خود و جامعه  تلاش جدی کنیم…

  • تاریخچه ی ” روز جهانی زبان مادری ” 

روز ۲۱ فوریه از طرف یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده‌است. نامگذاری این روز در کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۹ به منظور کمک به تنوع زبانی و فرهنگی انجام شده‌است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز به دلیل اهمیت زیاد آن، سال ۲۰۰۸ را سال جهانی زبان‌ها اعلام کرد.
دلیل نامگذاری روز جهانی زبان مادری از زمانی آغاز شد که در سال ۱۹۵۲ دانشجویان دانشگاههای مختلف شهر داکا پایتخت امروزی کشور بنگلادش که در آن زمان پاکستان شرقی نامیده می‌شد و هنوز مستقل نشده بود، از جمله دانشجویان دانشگاه داکا و دانشکده پزشکی آن تلاش جهت ملی کردن زبان بنگالی به عنوان دومین زبان پاکستان (در کنار زبان اردو) تظاهرات مسالمت آمیزی در این شهر براه انداختند. به دنبال این حرکت دانشجویان، پلیس به آنها تیر اندازی کرده عده‌ای از آنها را کشت. بعد از استقلال بنگلادش از پاکستان و به درخواست این کشور، برای اولین بار سازمان یونسکو در ۱۷ نوامبر سال ۱۹۹۹ روز ۲۱ نوامبر (برابر با دوم و گاهی اول اسفند) را روز جهانی زبان مادری نامید و از سال ۲۰۰۰ این روز در بیشتر کشورها گرامی داشته می‌شود و برنامه‌هایی در ارتباط با این روز برگزار می‌گردد.

منبع : ویکی پدیا

همچنین ببینید

پیام سال ۱۴۰۲ خورشیدی خانواده همرکابان سبز GHF

پیام سال ۱۴۰۲ خورشیدی خانواده همرکابان سبز GHF . . خانواده همرکابان سبز GHF برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *