آموزش وردپرس
خانه / اخبار انجمن / گزارشی مختصر از اردوهای ۲۰ الی۲۵ محوری همرکاب سبز

گزارشی مختصر از اردوهای ۲۰ الی۲۵ محوری همرکاب سبز

گزارشی از مجموعه اردوهای محوری #همرکاب سبز از اوایل شهریور تا اوایل مهرماه ۹۷ شمسی 

A

برگزاری اردوی ۲۰ محوری #همرکاب_سبز

صبح روز جمعه مورخ ۲ شهریور ۱۳۹۷ خورشیدی در اردوی ۲۰ محوری #همرکاب_سبز توسط گروه همرکابان سبز انجمن دوچرخه سواری آشتی (ادآ) محور مریوان تا تفرجگاه سد مخزنی گاران از توابع شهر چناره بخش سرشیو را همرکاب شدند. در راستای این برنامه محوری همرکابان سبز ادآ ، همرکابی سبز خود را با لحظات زیبای طبیعت گاران سپری نمودند.

برنامه های اردویی همرکاب سبز پروژه ای پایدار در راستای اکوتوریسم گردی منطقه ، تفرج ، شادی و نشاط هفتگی است که بهره وری کودکان و نوجوانان در برنامه های محوری و اردویی همرکاب سبز ، سهم بزرگی را در پیشگیری از وابسته شدن به فضاهای مجازی و بازیهای رایانه ای داشته است و حضور آنان در برنامه های مشارکتی و تفریحی موجب شده که بیشتر علاقه و استعدادشان را به مسائل تحرکی و پرجنب جوش نزدیک سازد.

وجود برنامه های متعدد و پرجنب جوش برای نوجوانان امری اساسی است که بایستی بسیار در آن راستا فعالیت نمود و نوجوانان را در برنامه های مشارکتی و داوطلبی حضور داد تا استعدادهای نهفته  را با وجود آن برنامه ها دریابند .

تفرجگاه جنگلی گاران یا سد مخزنی گاران در ۳۰ کیلومتری شهرستان مریوان (جاده سقز ) واقع شده است ، این تفرجگاه قبل ها به شهر چناره و روستای دویسه  از توابع بخش سرشیو مریوان معروف بود که نزدیک به ۱۲ سال است شهر چناره و روستای دویسه به پروژه سد مخزنی گاران احداث شده است. و هر هفته در روزهای تعطیلی جمعه  خانواده های بومی و غیر بومی حومه ی مریوان به آن تفرجگاه سفر خواهند کرد .

به روایت تصویر از اردوی ۲۰ محوری همرکاب سبز 

برگزاری اردوی ۲۱ محوری همرکاب سبز به یاد قربانیان آتشسوزی جنگلهای مریوان 

پاکسازی حاشیه ی دیدگاه دریاچه زریبار به یاد دوست و همرکاب جانباخته “کاک شریف باجور و رفقایش” 

15

صبح روز جمعه مورخ ۹ شهریورماه ۱۳۹۷ خورشیدی همرکابان سبز انجمن دوچرخه سواری آشتی (ادآ) در اردوی ۲۱ محوری همرکاب سبز  به مناسبت جانباختن چندتن از فعالین زیست محیطی شهرستان مریوان، دوست و همرکاب/ کاک شریف باجور ، امید حسین زاده ، رحمت حکیمی نیا و محمد پژوهی ” که در مورخ ۳ شهریور ۹۷ در جنگلهای سلسی و پیله از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان در حال مهار نمودن آتشسوزی جان خود را از دست دادند و روح ملکوتیشان به طبیعت پیوست ، بر همین اساس همرکابان سبز ادآ به منظور گرامیداشت روح پاک آن قربانیان راه طبیعت ، بزرگ مردان از خودگذشتگی و ادامه راه همرکاب جانباخته/ کاک شریف باجور و دوستانش ، چند دقیقه ای سکوت کردند سپس محوطه ی دیدگاه جنگلی زریبار را از وجود پسماندهای مضر و پلاستیکی پاکسازی نمودند.

همرکاب سبز / کاک شریف باجور ، یکی از دوستان و همرکابان نزدیک به اهدافهای انجمن دوچرخه سواری آشتی بود ، آن بزرگ مرد انسانیت و ازخودگذشتگی با افکاری بزرگ و اندیشه ای سبز در تمامی رویدادهای بشردوستانه حضور داشتند و برای ابراز حقایق و رساندن  پیام صلح و آشتی همرکاب می شد تا پیام انسانیت و همدردی را به جامعه بشریت برساند .

همرکاب و رفیق / کاک شریف باجور پارسال شهریور ۹۶ با پیام ” عدم خشونت راه پیروزی و انسانیت است”  مسیر مریوان تا تهران را به مسافت ۷۶۰ کیلومتر همرکاب شدند و انجمن دوچرخه سواری آشتی آن حرکت بزرگ و سبز همرکابی کاک شریف را ارج نهاد و ایشان را مورد تقدیر واقع دادند.

دبیرخانه روابط و هماهنگی انجمن دوچرخه سواری آشتی (ادآ) و سایر همرکابان سبز ؛ جانباختن آن بزرگ مردان طبیعت و ازخودگذشتگی را به خانواده های محترمشان تسلیت عرض می نماید و آرزوی صبوری غم بازماندگان آن مرحومین را از پرورگار بزرگ مسئلت می نماید . امید است که راهشان سبز و یادشان تا ابد در قلب و ذهن و افکار آیندگانمان باقی بماند .

شایان ذکر است که در راستای اردوی ۲۱ محوری همرکاب سبز ، همرکابان سبز ادآ برای چندمین بار پیاپی محوطه ی جنگلی دره وران را از وجود زباله های مضر و پلاستیکی گردشگران جمع آوری نمودند و نهالهای بلوط و کاج را نیز آبیاری نمودند .

به روایت تصویر از فعالیت اردوی ۲۱ محوری همرکاب سبز 

برگزاری اردوی ۲۲ محوری همرکاب سبز “پاکسازی پسماندهای دیدگاه دریاچه زریبار” 

برگزاری اردوی ۲۲ محوری همرکاب سبز با انجام فعالیت زیست محیطی آبیاری نهالهای بلوط تفرجگاه دره وران

A (6)

صبح روز جمعه مورخ ۱۶ شهریورماه ۱۳۹۷ خورشیدی ، همرکابان سبز انجمن دوچرخه سواری آشتی (ادآ)  در اردوی ۲۲ محوری #همرکاب_سبز محور مریوان تا تفرجگاه جنگلی و زیارتی دره وران از توابع بخش خاومیرآباد را بصورت رفت و برگشت همرکاب شدند . در راستای اردوی ۲۲ محوری همرکاب سبز به منظور حفظ تفرجگاه جنگلی دره وران نهالهای بلوط و کاج آن تفرجگاه آبیاری گردید.

تفرجگاه جنگلی دره وران چند سالی است که بعنوان اسکان و مرکز فعالیتهای زیست محیطی انجمن دوچرخه سواری آشتی (ادآ) عنوان شده است ، که با هماهنگی گروه همرکابان محوری ادآ محل فعالیتهای زیست محیطی و استراحت را به آن تفرجگاه اختصاص داده اند و همیشه سعی و تلاش شده که انجام فعالیتهای خودجوش و داوطلبانه ی همرکابان را در تفرجگاه جنگلی زیارتی دره وران برگزار نمایند.

جغرافیای محور و مرکز فعالیتهای زیست محیطی اعم از “بذرکاری بلوط کوهی ، خوراک به حیوانات و پاکسازی پسماندها و توزیع کیسه های زباله در میان گردشگران” همه در مسیر تفرجگاه دره وران بخش خاومیرآباد مریوان واقع شده است و از امکانات رفاهی و سیاحتی برخوردار است . منطقه خاومیرآباد مریوان دارای بیوگرافی اکوتوریسم با مناظر بسیار زیبا و بکر در دل کوهستانهای زاگرس واقع شده است و جغرافیایی بسیار سرسبز و هیجانی را برای گردشگران بومی و غیره امکان ساخته است .

به روایت تصویر از اردوی ۲۲ محوری همرکاب سبز 

برگزاری اردوی ۲۳ محوری همرکاب سبز همزمان با “روز جهانی پاکسازی ”  لطفا برای مشاهده این خبر بر روی لینک کلیک کنید.

برگزاری اردوی ۲۴ محوری همرکاب سبز با انجام فعالیت پاکسازی حیات وحش تالاب زریبار

اردویی که برای حفظ محیط زیست تالاب و حیات وحش زریبار توسط همرکابان سبز پسماندهای بجا مانده اش پاکسازی گردید.

A (14)

صبح روز جمعه مورخ ۳۰ شهریورماه ۱۳۹۷ خورشیدی گروه همرکابان محوری انجمن دوچرخه سواری آشتی (ادآ) در اردوی ۲۴ محوری #همرکاب_سبز با هدف حفظ محیط زیست و ترویج فرهنگ سبز همرکابی ، محور مریوان تا پناهگاه حیات وحش زریبار از توابع بخش روستای سیف سفلی “بخش خاومیرآباد” شهرستان مریوان” را همرکاب شدند .

در راستای اردوی ۲۴ محوری همرکاب سبز ، همرکابان سبز ادآ پسماندهای مضر و پلاستیکی و شیشه ای محوطه ی تفرجگاهی پناهگاه حیات وحش زریبار را بمدت ۲ ساعت تمام در زیر هوای نسبتا گرم اوایل پاییزی (ماه مهر) پاکسازی نمودند . گفتنی است که این تفرجگاه زیبا در فصل زمستان میزبان پرندگان مهاجر است و در روزهای جمعه مهماندار گردشگران بومی و غیره می باشد که با حضور آن گردشگران در پناهگاه حیات وحش زریبار ، شاهد پسماندهای مضر و بجامانده در محوطه تفرجگاه بوده که با همت سبز و داوطلبی همرکابان انجمن دوچرخه سواری آشتی ، پسماندها جمع آوری گردید.

خانواده های گردشگری که به آن تفرجگاه سفر نموده اند ، بیشتر پسماندهای پلاستیکی نایلون و فلکسو همانند “بستنی ، چیپس ، سس و ظروف یکبار مصرف ” در محوطه ی پناهگاه حیات وحش زریبار مشاهده می شد . شایان ذکر است که در روز جهانی محیط زیست ۵ ژوئن ۲۰۱۸ میلادی ، برنامه جهانی محیط زیست UNEP با تاکید بر مسئله پسماندهای شهری و دریایی خاطر نشان کرد که وجود پلاستیک ها معضل بسیار خطرسازی را برای دریاها ، دریاچه و تالابها ” ایجاد نموده است و با کاهش و پیشگیری از مواد پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف تلاش کنیم و از مصرف آنها خودداری شود . بیایید با استفاده از کیسه های پارچه ای و بطری های آلومینیومی بر مواد پلاستیکی و یکبار مصرف غلبه کنیم .

گفتنی است که همرکابان سبز ادآ بعد از اتمام پاکسازی محوطه تفرجگاهی حیات وحش زریبار ، جهت استراحت و صرف نهار به تفرجگاه جنگلی سیف سفلی همرکاب شدند ، اما متاسفانه در همان محوطه ی تفرجگاه پسماندهای پلاستیکی و مضر نیز مشاهده می شد که با وجود آن پسماندهای پلاستکی و مضر سیمای تفرجگاه را بهم زده بود و با همت سبز و همرکابی سبز ، همرکابان ادآ ، محوطه از وجود آن پسماندها پاکسازی گردید.

وجود شیشه های پلاستیکی و پلاستیکی ها فلکسو در میان علف زارهای جنگلی نور خورشید را به خود جذب می کنند و همانند ذره بین عمل خواهند کرد ، خوب است که بدانیم علف زارها در فصل گرمای تابستان و اوایل پاییز بسیاز در برابر گرما تحریک خواهند شد و موجب آتشسوزی کوهستانها خواهد شد.

اگر چه ماه قبل در اوایل شهریور ۹۷ خورشیدی  ۴ تن از فعالان زیست محیطی و دوستان انجمن دوچرخه سواری آشتی برای مهارسازی جنگلهای سلسی و پیله شهرستان مریوان جان خود را از دست دادند و قربانی آتش جنگلی آن کوهستان شدند ، خوب است که بدانیم یکی از عوامل موثر در بروز آتشسوزی مراتع و جنکلها ، وجود آن پسماندها می باشد که موجب اذیت و خستگی مهارکنندگان حریق و حتی منجرب به قربانی شدن آنان نیز خواهد شد.

به روایت تصویر از اردوی ۲۴ محوری همرکاب سبز 

برگزاری اردوی ۲۵ محوری با انجام فعالیت زیست محیطی در دیدگاه دریاچه زریبار

انجام فعالیت همرکابی سبز به منظور حفظ محیط زیست دریاچه زریبار 

A (3)

صبح روز جمعه مورخ ۶ مهرماه ۱۳۹۷ خورشیدی، گروه همرکابان محوری انجمن دوچرخه سواری آشتی (ادآ) در اردوی ۲۵ محوری #همرکاب_سبز به منظور انجام فعالیت زیست محیطی و پاکسازی پسماندهای مضر و موجود در حاشیه ی دیذگاه دریاچه زریبار را پاکسازی نمودند، گفتنی است که با جمع آوری یک کیسه زباله از نوع زباله های مضر پلاستیکی و شیشه ای که تجزیه آنها بیش صدها سال زمان می برد که از بین برود ، در حاشیه ی کوهستانی مزارگاه درویش زریبار را جمع آوری نمودند.

گفتنی است که همرکابان محوری انجمن دوچرخه سواری آشتی (ادآ) در راستای اردوی ۲۵ محوری همرکاب سبز ، موقعیت دیدگاه دریاچه زریبار را به مقصد تفرجگاه جنگلی و کوهستانی “بناوه چله” از توابع بخش خاومیرآباد مریوان ترک نمودند . سپس در آن محوطه ی تفرجگاهی با انجام فعالیت زیست محیطی به منظور آشتی و همرکابی انسان با طبیعت و انجام فعالیت داوطلبی و خودجوش در همان راستا، تعداد اندکی از نهالهای گونه ای کوهستان زاگروس را در آن تفرجگاه آبیاری نمودند .

در حین بازگشت از راه کوهستانی و محوری روستاهای “بناوه چله به محمده و سپس به سیف سفلی” در بلندای کوهستان مابین “بناوه چله و محمده” درختانی به چشم می خورد که شاخه هایش را بریده بر سر زمین مشاهده میکردی و با سیمای بسیار زننده و دور از اسلوب انسانی به آن خیره می شدی ! این فاجعه در حالی رخ داده است که سودجویان و تخریب کنندگان طبیعت کوهستانهای زاگرس هر روز این فاجعه و تخریب غیر از اخلاق انسانی  را برای تهیه نمودن و سوزاندن زغال مجددا تکرار خواهند کرد!

طبیعتی که ارازی و اراده ی ملت و ملک همه ی ما هست ، جایی مطمئن و پایدار برای کسب درآمد از دیگر راههای بهره برداری میباشد و روستاییان زاگرس نشین می توانند با پرورش و بهره برداری از ” زنبور داری ، عصاره ی ون ، گزانگبین ، ریواس ، پسته کوهی ، بلوط کوهی و دیگر گونه های گیاهی موجود  در کوهستانهای زاگرس” از آن بهره برد و بجای آنکه به فکر تخریب و شکستن و بریدن شاخه های درختان آن مناطق باشیم به منظور تولید زغال!  بیائیم از راههای دیگری برای بهره برداری از گونه های گیاهی و کسب منافع شخصی به حفاظت جنگلها بدین شیوه بپردازیم و حامی توسعه پایدار باشیم .

بزرگی و سرسبزی  آن کوهستانها همه حاصل از گونه های حیوانی و پرندگانی هست که روز به روز طبیعت آن کوهستانها را پربارتر و روبه افزایش جنگلی و گیاهی پوشش می دادند. اما امروزه جای تاسف است که با وجود انسانهایی با شخصیتی دور از اخلاق انسانی به تخریب و شکار پناهگاههای آن حیوانات می پردازند تا سیما و  هماهنگی بین اکوسیستم و اکولوژی جنگلها را از بین ببرند.

اردوهای محوری همرکاب سبز همچنان ادامه دارد و علاقمندان به فرهنگ سبز همرکابی می توانند در راستای اردوهای محوری شرکت نمایند تا با همرکابی سبز و اندیشه ی سبز همرکابیمان توانسته باشیم سهم بزرگی را در حفط “محیط زیست و سلامت جامعه” ایجاد نمائیم .

#همرکاب_سبز ، #همرکاب_زندگی ، #همه_همرکابیم 

به روایت تصویر از اردوی ۲۵ محوری همرکاب سبز  

  • گروه همرکابان سبز آشتی 
  • دبیرخانه ترویج و توسعه انجمن دوچرخه سواری آشتی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *