آموزش وردپرس
خانه / دبیرخانه ها / آموزش / تامین سلامت همگانی با بهره وری از پروژه ترویجی ” دوچرخه برای کار”

تامین سلامت همگانی با بهره وری از پروژه ترویجی ” دوچرخه برای کار”

انجمن دوچرخه سواری آشتی از جدیدترین پروژه ترویجی خود در راستای تحقق فرهنگ دوچرخه سواری بعنوان نقلیه سبز شهری خبر داد.

3

انجمن دوچرخه سواری آشتی در راستای فعالیتهای دراز مدت خود تلاش کرده است که موضوع فرهنگ دوچرخه سواری را در حالت تعلیق و بلاتکلیفی در آورد و آن را به موضوعی جدی و امری واقعی در حمل و نقل روزانه ی مردم بعنوان نقلیه سبز شهری معرفی و آشنا سازد . خوشبختانه در طی دوسال گذشته از طرف هیئت و باشگاههای دوچرخه سواری و نهادهای ذیربط قدمهای جدی در این راستا برداشته شد اما همچنان این موضوع در حالت تفریح ، تفرج و ورزش قرار گرفته است که متاسفانه تابه امروز هم  استفاده از دوچرخه مانند یک وسیله ی تفریحی توسط عموم در روزهای تعطیلی یا در سه شنبه های بدون خودرو مورد استفاده قرار گرفته است!

لازم است که بدانیم با روند مذکور بهره وری از فرهنگ دوچرخه سواری و نقلیه سبز شهری تا مدت خاصی میتواند محبوب باشد و تا آینده ای نزدیک همین روند روبه کاهش و پس رفت نیز خواهد رفت . با انجام پروژه فعالیتی ” سه شنبه های بدون خودرو ” تنها توانسته شد کمکی جزئی به شناخت فرهنگ دوچرخه سواری شود و عموم مردمی را به تحرک در آورد . که متاسفانه  اقشار مردمی با هدف تفریح در ساعت معینی یا در همان سه شنبه ها جهت بهره وری از فرهنگ دوچرخه سواری ظاهر خواهند شد و بصورت دسته جمعی و گروهی حضور بهم خواهند رساند. غافل از این است که بعد هم در رسانه ها و شبکه های اجتماعی موضوع آلودگی هوا را منتشر خواهند کرد! آیا موضوع محیط زیست و آلودگی هوا بیشتر از چه مواردی تحریک و تخریب خواهد شد ؟ جواب این سوال بسیار واضح به نظر میرسد که موضوع آلودگی هوا موضوعی جدی و خطرناک محسوب میشود و انسان را قربانی و تاپای مرگ نیز خواهد کشاند. در شهرهای کوچک و کلان کارخانجات و کارگاهها در امر آلودگی هوا موثر هستند اما بیشترین آلاینده های سوختی فقط از کارخانجاتها انتشار نخواهد شد! خودروهای شخصی و منحصر به فرد عامل بسیار بزرگی در امر آلودگی هوا به شمار میروند . و عموم مردمی باید بر این مسئله جدی باشند . که استفاده فرهنگ خدمات نقلیه شهری همانند ” بی آرتی ، مترو ، تاکسی و دوچرخه “  میتواند در امر کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

پروژه فعالیتی ” دوچرخه برای کار” جهت تامین محیط زیست پاک و سلامت همگانی 

مجموعه ی انجمن دوچرخه سواری آشتی پروژه ای فعالیتی و ترویجی را برای توسعه ی پایدار فرهنگ دوچرخه سواری طراحی نموده است که میتواند در پایداری ” زندگی و تحرک سالم ” نقش بسزایی داشته باشد . پروژه فعالیتی “دوچرخه برای کار” میتواند طرحی موفق برای کاهش ترافیک شهری ، آلاینده های مضر زیست محیطی (صوتی و سوختی)باشد و علاقمندان را از منزل تا محل کار خود همرکاب سازد با ایجاد طرح فعالیتی ” دوچرخه برای کار ” فرهنگ دوچرخه سواری در حالت ” تفریحی و ورزشی ” خارج خواهد شد . و بر همین اساس اقشار و فرهنگ های مختلف بایستی با همان پوشش لباس کاری و محلی  همرکاب امورات کاری خود در حومه ی شهر شوند . نه با پوشش ورزشی ، بلکه در پوشش ورزشی این فرهنگ در قالب تفریح خواهد ماند که تفریح در زندگی روزمره و شرایط کنونیما فقط در روزهای تعطیلی به مدت ۲ الی ۴ ساعت امکانپذیر خواهد بود.

راهکارهای توسعه جهت بهره وری از دوچرخه برای کار ؛

  •  بهره وری از  فرهنگ دوچرخه سواری  ” از منزل تا محل کسب و کار”
  • بهره وری از فرهنگ دوچرخه سواری ” در مکانهای پرتراکم شهر همانند خیابانهای اصلی و بازار”
  • بهره وری از فرهنگ دوچرخه سواری در مکانهای تفریحی و سیاحتی
  • مناطق دور دست شهر را با مترو و مکانهای پر تراکم را با بهره وری از فرهنگ دوچرخه سواری
  • پوشش لباسی با استفاده از کاورهای مخصوص ترافیکی و کلاه دوچرخه سواری
  • حذف خودروهای شخصی در حومه ی شهر
  • بهره وری از فرهنگ دوچرخه سواری در ۶ روز هفته بجای خودروهای کاری در حالیکه استفاده از خودروهای شخصی فقط در روزهای جمعه بعنوان تفریح و گردش مورد استفاده قرار گیرد .  (اینفوگرافی راهکارها بزودی انتشار خواهد شد . )

poster-2

فضای شهر کوچک تر از جمعیت خودروهای شخصی است ، فرهنگ دوچرخه سواری قبل از قراردادن آن در مسابقات ورزشی ، بعنوان حمل و نقل روزانه ی مردم بجای خودروهای شخصی در دهه های ۱۸۰۰ الی ۱۹۸۰ مورد استفاده قرار میگرفت ، اما امروزه آلودگی هوا و افزایش بیماریهای خاص و مرگ آور ، مردم را به روش سنتی حمل و نقل فرهنگ دوچرخه سواری بازگردانده است .

  small

جهت دانلود لوگوی ” دوچرخه برای کار ” بر روی تصویر ذیل کلیک کنید

همچنین ببینید

هفتمین سالروز تاسیس خانواده همرکابان سبز GHF

خانواده همرکابان سبز GHF بمناسبت هفتمین سالروز تاسیس این مجموعه پیامی را خطاب به علاقمندان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *