آموزش وردپرس
خانه / دبیرخانه ها / آموزش / دوچرخه سواری برای کاهش استرس و افسردگی

دوچرخه سواری برای کاهش استرس و افسردگی

۱۹ مهرماه برابر با ۱۰ اکتبر ” روز جهانی سلامت روان ” نقش فرهنگ دوچرخه سواری در کاهش استرس ،‌ اضطراب و افسرگی “

1
عکس آرشیو

روز جهانی سلامت روان روزی که شاید کمتر مورد توجه همگان قرار گرفته باشد. دهم اکتبر مصادف با نوزدهم مهر ماه از طرف فدراسیون جهانی سلامت روان (WFMH) به عنوان “روز جهــــــانی سلامت روان ” نامگذاری شده است.این فدراسیون برای این روز در هر سال، یک شعار خاص را انتخاب می کند.

امروزه دوچرخه و دوچرخه سواری بعنوان یک فرهنگ در جهان شناخته شدنی است ، این فرهنگ توانسته  در تامین سلامت جسم و روان موثر باشد . تاثیراتی که میتواند انسان را در برابر بیماریهای ” روحی و روانی”  نگه دارد . زیبایی انسان در اخلاق و کردار اوست که هرچه انسان بر رفتار و اخلاق خود مسلط شود میتواند زیبا شناس و انساندوست باشد و بر همین اساس آن دسته از انسانهای خوش رفتار و خوش اخلاق از جمله افرادهای ملایم و آرام در جامعه محسوب میشوند که بیشترین برنامه ی فعالیتی خود را به تحرک سالم و صحیح اختصاص میدهند و همین امر موجب جلوگیری از بروز بیماریهای  درونی و کم تحرکی شده است. این دسته از افرادها برای رفت و آمد روزانه ی خود  گزینه های برتر حمل و نقل را در پیش خواهند گرفت ، همانند ” دوچرخه و پیاده ” ، دوچرخه سواری و پیاده روی دو امر بسیار مهم برای دوری افراد از کم تحرکی جسمی که موجب کم تحملی فکری نیز خواهد شد. دوچرخه سواری در زندگی هر انسانی نقش بسزایی را ایجاد میکند اگر ما در برنامه ی روزانه ی خود  برای پیشبرد امورات کاری از فرهنگ دوچرخه سواری بهره مند شویم دیگر راهی برای نفوذ آندسته از بیماریهای های روحی و روانی همانند ” استرس ، اضظراب و افسردگی ” نخواهد توانست بر روح و روان مان غلبه کند . دوچرخه سواری و پیاده روی برای هر انسانی  در زندگی روزمره اش الزامیست . لازم است که برای حفظ و مسلط بودن بر اخلاق و رفتار خود تحرک سالم و صحیح را بعنوان پیشه ای نو در برنامه ی کاری مان اختصاص دهیم.

قدرت و توان فکری انسان در برابر کم تحرکی جسمی

اگر ما انسانها وعده ای غذا نخوریم گرسنگی به ما دست خواهد داد و در انجام امورات کاری خود در روز بی حوصله و ناتوان خواهیم شد و اجبار به خوردن هر نوع غذایی خواهیم شد. حال هیچ تفاوتی ما بین گرسنگی و کم تحرکی جسمی برای انسانها نیست . اگر کم تحرکی جسمی را به عنوان سرمشق در راستای زندگی خود قرار دهیم . دیگر تفاوتی ما بین از بین بردن و نابودی منزلت انسانی نیست . بیماریهای روحی و روانی میتواند اراده ی و افکار انسان را ضعیف کند . افرادهایی که به تحرک وابسته نیستند از جمله افرادهایی به شمار می روند که هیچ اعتقادی به موفقیت و سلامت خود ندارند . دوچرخه سواری میتواند خلاقیت های متنوعی را در ذهن و روان انسان فراهم کند که میتوان به چند نمونه از آنها اشاره نمود ؛

  • گردشگری در طبیعت با دوچرخه
  • گردشگری با دوچرخه در بین شهرها
  • گردشگری با دوچرخه در جهان
  • استفاده از دوچرخه بعنوان ورزش و تفریح
  • استفاده از دوچرخه بعنوان حمل و نقل شهری برای سپری نمودن امورات کاری
  • استفاده از دوچرخه برای مسابقات
  • استفاده از دوچرخه برای اجرای حرکات نمایشی

و دیگر استفاده هایی که میتواند در تحرک انسانی اثر بخش باشد. و انسان را به نشاط و پایداری در سلامت برساند .

شاید برای توجیه این مسئله دیر به جواب برسیم و سوال کنیم که  آیا فرهنگ استفاده از دوچرخه میتواند بر بیماریهای روحی و روان غلبه کند ؟  در جواب خواهیم گفت ” که نمی شود آن را با ابراز بیان احساس کرد ، بایستی برای مدتی از فرهنگ دوچرخه سواری با شیوه های مذکور بهره ور شد تا اثرات منفی بر روح و روان انسان را کاهش دهد . سلامت روان بیشتر از هرچیزی به ابراز احساس و تحرک جسمانی نیاز دارد همانا که یک درخت به آب دادن و نور خورشید نیاز دارد تا رشد کند و ثمر بدهد ، روان و احساس انسان نیز به ” تحرک و زیبایی” محتاج است که با ایجاد تحرک به وسیله دوچرخه و ورزش ، میتوان روح و روان خود را بدین وسیله و از این طریق پرورش داد . برخی از افرادها برای درمان این بیماری به داروهای شیمیایی و پناه بردن به گوشه نشینی در خانه عادت برده اند  که علت گسترش و بهبود این بیماری همان مصرف دارو و گوشه گیری در خانه بوده ، موجب کم تحرکی جسمی ، منزوی بودن و ناتوان شدن در تصمیم گیری برای پیشرفت خود در آینده شده  و هیچ انگیزه ای برای بهبود یافتن بیماری خود نداشته اند  الی ترجیح دادن به کم تحرکی ، ایجاد تلقین های منفی در افکار روزانه  و مهمتر از همه  فاصله گیری از جامعه و خویشاوندان … در اینجاست که  به خطر انداختن سلامت روان ، سلامت جسم را نیز تهدید خواهد کرد!

2
عکس آرشیویی دییرخانه توسعه و ترویج / انجمن دوچرخه سواری آشتی

تاثیرات مثبت فرهنگ دوچرخه سواری بر خلاف موضوع ذکرشده ؛

  • ایجاد تحرک بصورت مداوم
  • روح و روان انسان را با طبیعت سازگار میدهد .
  • انسان را به سفر آشنا میسازد و او را با فرهنگ های مختلف آشنا و آشتی میدهد.
  • مواد اندروفین را به داخل جریان خون رها میکند  که باعث خوشحالی انسان و کاهش استرس می شود
  • ایجاد پروتئین نوروتروفیک در مغز برای مدیریت و کنترل “‌استرس و خلق و خوی حافظه “
  • تقویت مغز با ایجاد سلولهای سفید برای پیوند سلولهای خاکستری که فرماندهی مغز را جهت ایجاد ارتباط سریع بعهده دارد .
  • کاهش استرس و اضطراب با فعالیت دوچرخه سواری  از طریق فعال شدن پا ها که یکی از مراکز مهم رگ عصبی میباشد.

نتیجه گیری

در پایان … نتیجه بر آن حاصل گردید که علت اصلی و عمده بروز بیماریهای روحی و روانی حاکی از کم تحرکی جسمی میباشد که برهمین اساس کم تحرکی جسمی موجب مشکلات عصبی همچون ” کم تحملی ، استرس ، اضطراب و افسردگی ” خواهد شد . و برای حل این مشکل نیاز است روزانه تحرک سالم و با نشاط را در برنامه ی کاری خود همانند ” پیاده روی ، دوچرخه سواری ، ورزش های صبحگاهی و تفریحی ” قرار دهیم.

farci
پوستر دبیرخانه توسعه و ترویج / انجمن دوچرخه سواری آشتی

درباره ی همرکاب آشتی

همچنین ببینید

فرارسیدن سال ۱۴۰۱ و پیام خانواده همرکابان سبز GHF

فرار رسیدن سال نو ۱۴۰۱ خورشیدی و پیام خانواده همرکابان سبز در سال جدید توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *