آموزش وردپرس
خانه / دبیرخانه ها / آموزش / نقش فرهنگ دوچرخه سواری در تامین هوای پاک  

نقش فرهنگ دوچرخه سواری در تامین هوای پاک  

 نقش نقليه ي سبز شهری (دوچرخه) در تامین هوای پاک و استفاده ی عموم از آن

  p2-pollution-a-20131106

امروزه آلودگی هوا و پیامدهای بخصوص آن به یک فاجعه ی بزرگ و تهدید آمیز در جهان امروزی ما  تبدیل شده است . که برای پیشگیری از آن به همکاری و منسجم بودن آحاد جامعه و دستگاههای مرتبط دولتی نیاز است . لازم است که بدانیم در موضوع اول این مقاله ( نقلیه سبز ) خواندیم که علت آلودگی هوا استفاده ی بی رویه ی مردم از امکانات نقلیه و تک سرنشین میباشد که مایعات فسیلی به آلاینده ی سوختی تبدیل خواهد شد و همین آلاینده ها در هوا محلول شده تا در نهایت به گاز  دی اکسید کربن CO2 یا همان گاز سمی متان منجرب خواهد شد.

گاز CO2   یا  دی اکسید کربن؛

آلاینده های سوختی و انتشار شده از یک خودرو ؛

  • داکسید کربن CO2
  • منواکسید کربن CO
  • اکسید نیتروژن یا NOx
  • هیدروکربنهای نسوخته و یا HC

 istock_000012449602large

خطرناکترین و سمی ترین گازیست که در هوا محلول میشود و منجرب به گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی آب و هوا خواهد شد . گاز دی اکسید کربن از گازهای گلخانه ای کارگاهها و کارخانه ها و از عدم کیفیت بنزین ها برای سوختگیری اتومبیل های سواری و باری مورد استفاده قرار میگیرد . که سلامت تنفسی ، قلبی  و عروقی را در معرض خطر قرار خواهد داد . در شهرهای بزرگ و پایتخت ها به علت آلودگی هوا افراد های زیاد مبتلا به بیماریهای قلبی ، عروقی و تنفسی خواهند شد که علت اصلی آن ترافیک بیش از حد اتومبیلهای غیره کاری و تک سرنشین ،  عدم کیفیت بنزین و گازوئیل و اتومبیلهای فرسوده و از کار افتاده میباشد . که بایستی هر ماه سازمان حفاظت محیط زیست کشور نسبت به معاینه فنی و سوخت اتومبیلها نظارت داشته و اتومبیلهای غیره کاری را منع نماید . از طرفی دیگر باید مردم برای جامعه ی سالم ، داشتن هوای پاک و بهبود یافتن  وضعیت بیماران قلبی ،  تنفسی و ریوی   با استفاده از امکانات نقلیه و عمومی شهر همانند ” تاکسی ، بی آرتی ، مترو و دوچرخه ” برای مسیرهای نزدیک بهره ور شوند .  برای ابراز همدردی با بیماران خاص و تنفسی و برای تسکین روح آندسته از بیماران قربانی شده در این راه ، ” بیائیم فرهنگ استفاده از دوچرخه را به جای خودرو های شخصی تجربه کنیم ” تا هوای پاک را دور از هر نوع آلاینده ی سوختی بدست آوریم . “

traffic-related-air-pollution-and-lung-function-in-children-at-8-years-of-age

در شهرهای کوچک  کارخانه و کارگاهی وجود ندارد که بتواند هوای پاک و سلامت همگانی را به مخاطره بیندازد ، اما آلاینده و سوخت اتومبیلهای غیره کاری میتواند در انتشار آلودگی هوا و گاز دی اکسید کربن CO2   سهیم باشد .

• فرهنگ استفاده از دوچرخه سواری و کنترل کیفیت هوا با نشان AQI

untitled-1

فرهنگ دوچرخه سواری و استفاده از خدمات نقلیه ی عمومی و شهری  با انتشار اکسیژن و مواد های خالص و حاوی آن  بنابه درصد های استاندارد در هوا میتواند به  بهبودی  سلامت تنفسی و انتشار هوای پاک تاثیر گذار باشد .

دوچرخه سواری و استفاده ی از آن بایستی بعنوان کار از آن بهره مند شد نه بعنوان تفریح کیفیت هوای پاک به فرهنگ همرکابی نیازدارد . ما همرکابان فعال فرهنگ دوچرخه سواری تنها جمعیتی در دنیا به شمار میرویم که بتوانیم در تامین هوای پاک نقش بسزایی داشته باشیم . استفاده از دوچرخه برای کار همانند درختی است که آن را در پیرامون زندگی خود کاشته ای و روزانه آن را آبیاری میکنی که ثمره  و نتیجه اش را در آخر مشاهده کنی . این درخت میتواند در تامین هوای پاک و تولید اکسیژن خالص تاثیر گذار باشد و تمامی ویروسهای آلوده را به خود میگیرد که نخواهد گذاشت هیچ نوع بیماریی در محیط  زندگی شیوع کند .  اگر هر روز یک درخت را در پیرامون زندگی خود بکاری روز بعد فضای کافی برای درختکاری نخواهد ماند اما میتوانی هر روز برای تولید هوای پاک و کاهش آلاینده های سوختی از دوچرخه در فضای شهری بعنوان نقلیه سبز استفاده نمائید .  پایداری هوای پاک و زیبایی شهر را با دوچرخه نمایان کنیم . سنبل پاکی هوا و زیبایی طبیعت که سازگار با اکوسیتم واقع در محیط زیست است ، همان استفاده ی کاری از دوچرخه است که میتواند آسمان را آبی و لبخند ها را  رنگی نگه دارد .

tyoterveys-pyoraily-hero

درباره ی همرکاب آشتی

همچنین ببینید

برگزاری دور جدید اردوهای زمستانی همرکاب زندگی

برگزاری چهارمین پروژه اردوهای زمستانه ی همرکاب زندگی با هدف انجام فعالیت زیست محیطی  خانواده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *